Enkel humör-höjare

Usch, det har varit en sån dag då inget går riktigt som det ska.

Sover lite för länge så det blir stressigt på väg till jobbet. Upptäcker halvvägs en ny (ubåtsformad??!!) lampa som lyser på instrumentpanelen. Ringer K och förväntar mig vägassistens men han tycker jag ska "kolla så bromsarna tar, och gör dom det så är det ingen fara"!  Med radion av (så jag kan höra om motorn börjar låta konstigt) och med fönstret nere (så jag kan känna eventuell brandrök från motorn) så fortsätter jag de sista milen till jobbet. Väl där upptäcker jag att jag glömt ett möte och får hoppa in mitt i med tusen ursäkter, rinnande näsa och en fuktig vänsterärm (det var kallt och regnade in i bilen). Sen dyker små förtretliga saker upp hela dagen, så när jag väl kommer hem är jag kanske inte på mitt allra soligaste humör.

Då är det väl tur att jag kan gå en sväng i trädgården medan K lagar maten.

Kommer ihåg en färjetur till Köpenhamn då vi satt på soldäck och plötsligt var det nyckelpigor överallt. Miljontals!! Då var de inte så roliga. Men så här är ju jättefina och tacksamma foto-objekt. 

Dagliljan har slagit ut sina första knoppar. Den 'vanliga gula' från min mormors trädgård.  
 
Viola jooi - en utav mina frösådder i våras blommar redan.
Ett nyförvärv som jag hoppas mycket på är Papaver miyabeanum, japansk vallmo. Den ska blomma länge och enligt uppgift sprida sig med frö relativt lätt. Precis vad jag letat efter under den vita björken.
För många år sedan var vi på besök i en trädgård där jag fick syn på en stor rufsig tuva som ägaren uppgav var dillpion, och jovisst kunde jag få ett hörn av plantan. Lycklig bar jag hem den och planterade den bredvid en liten Acer ginnala. Sen har det inte hänt mycket mer än att ginnalalönnen blivit stor och dillpionen fått lite fler stänglar. Och nu äntligen en blomma!! 



 





















Så nu är mitt humör på topp igen!



Kommentarer

  1. Vilken dag du haft Lotta..... Väldigt bra beskrivet hur du tar dig till jobbet i bilen med varningslampan... och allt som händer därefter.... Lätt att leva sig in i :-) Jag fnissade lite när jag läste - hoppas det var ok....... :-) Skönt att få varva ner bland blommor och blad sen....

    Väldigt fin vallmo..... och dillpioooonen... Lycko dig att få en liten bit.....

    Du är snäll du i dina hälsningar - vad glad jag blir!

    Ha en bra fredag!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  2. Härligt att ha en trädgård där man kan få ny energi, och bli glad över alla underbart vackra blommor! Det behövs när vardagen strular ibland!
    Japanska vallmon ser jättefin ut och dillpionen....så vacker! Härlig färg på violen!
    Ha en trevlig helg!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset