Svalkande skugga och störiga ugglor

Det har varit hett!!!
Tiden har tillbringats i de skuggiga delarna av trädgården. Tack och lov för mina träd. Mina underbara träd (och buskar) som skänker skugga sådana här heta dagar. Mina tre favoriter på P:

Prunus maackii - gulbarkig hägg. Mitt frösådda exemplar hann bara upp i manshöjd, sen kom en älg och slet sönder det. Jag tröstköpte genast ett från plantskolan och detta exemplar växte sig stor på rekordfart.

 

Pterocarya fraxinifolia - kaukasisk vingnöt. Frösåddes hos mamma men fick rätt snart flytta hit då det växte ur hennes trädgård. Blommade för första gången i våras med långa gröna hängen. Bladen är upp till 50 cm långa vilket skänker mycket skugga. 

Mitt sibiriska korkträd - Phellodendron amurense. Ett frö såddes och i nästa veva står jag med sågen och tar bort 'vilda' grenar. Uppväxttiden gick i raketfart. Bladen doftar när man krossar dem och skadade rötter lyser gula. Det märkte jag när spetsmössa skulle planteras som marktäckare. Det gick till slut men många och ytliga rötter hade trädet. Det gör mig lite rädd att det kommer att falla lätt för höststormarna.
Ett litet favorit-C får plats också, bara för det är så fint med sina svarta skulpturala grenar. Cornus alternifolia - amerikansk pagodkornell - skall vara lite härdigare än C. controversa.

Under står grodbaljan med en liten Viola hederacea med ny knopp på gång. Lite längre bort lyser hakonegräset framför en japansk lönn och skuggbräcka. Längs skogsgränsen står häggen med kaprifolens lianer klättrande högre för varje år.  

 
  
 




















Med alla dessa träd är det väl konstigt vad som hände häromkvällen när K. tittade på fotboll. Plötsligt försvinner bilden och ersätts av texten: Signal saknas - var god kontrollera antennen. Vår parabol sitter en halv meter bredvid fönstret bakom TV-soffan så han behöver bara vrida sig och titta ut vilket han gör också, och stirrar rakt på en uggla!! Fönstret stod öppet också så det säger väl nåt om hur ljudlöst dessa fåglar kan flyga.


Kommentarer

  1. Hej Lotta,
    så stora träd du har... och frösådda! Jag har aldrig frösått ett träd, och nu inser jag ju att jag måste göra det snart om jag ska kunna se det växa sig stort o starkt:-)

    Ha det gott, H.

    SvaraRadera
  2. Vilka intressanta träd du har Lotta. Har knappt hört talas om något av dem..... Imponerande.... Hos mig finns bara ytterst vanliga norrländska träd..... Fast jag har ett träd som jag inte vet vad det är för något..... Bor nog i lite fel växtzon för att kunna ha lite mer roligare och mer intressanta trädslag......

    Vad är det för spännande rundlar du har i marken... Ser ju jättespännande och fint ut...

    Ha det bäst!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. coolt! ugglor är fina och träden magiska! vilket tålamod att fröså träd!

    SvaraRadera
  4. Först av allt, jättefin Header-bild. Funderar på vad det kan vara för träd.
    Second, jag är kär- i din guldbarkiga hägg. Vilken läcker bark!!! Och, gud vilka tårar det skulle rinna om en älg förstörde ett frösått träd. Nåja, du hittade tröst även om det inte är riktigt samma sak.

    Sedan, vingnöt och korkträd, vad intressant och fascinerande. Jättekul. Jag har en blogg på min blogglista som heter Worlds Tree Species som inte har så täta inlägg, men där får man se och lära sig om en del av världens fascinerande träd. Tycker jag är helballt att se hur mycket träd man aldrig hört talas om och vilka roliga kvaliteer och personligheter de har.

    Håller med Charlotte att de där rundlarna är spännande - I like!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Roliga träd du har...och frösådda ;) vilket tålamod...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar