Det visste jag inte att jag behövde...eller.....Vad hände?

Vi var bjudna på middag hos mina föräldrar på Österlen igår.

Vi skulle också svänga förbi Åbergs Plantskola och inhandla 2 stycken thalictrum.
Så hur kom det sig att vi vandrade runt överallt och tittade på alla frestande planteringar?
Man lär sig visst aldrig.
Här beslöt jag mig för att jag måste ha mer blått i trädgården: Salvior och nepeta ner i korgen.

Vid denna planteringen förstod jag att jag inte kan leva utan skobandssolrosen. Flockeln i bakgrunden har jag redan, men inte den höga blodtoppen och sen skulle det väl vara fint med en till miscanthus här.
 
Här minns jag inte riktigt vad som hände. Krukorna bara for ner i korgen.
Det var liksom magnetiskt!

Vi hann även med geranium, brunnera och heuchera.
Till slut kom vi i alla fall därifrån, tillsammans med 16 nya små plantor!

Nästa stopp var en loppis på gångavstånd från mina föräldrar.
Jättemysigt att gå och strosa runt och kanske hitta något litet fynd.

 
Hur kan man bara motstå en stor, amerikansk, orangeröd brevlåda?
K. såg inte alls möjligheterna, men den var jättebra att bära hem snapsglas i nysilver, kopparbunke med porslinshandtag, malmklocka, utomhuslykta, gamla väckarklockor, mässingskålar....


















...och dessutom fyndade jag en stol så vi kunde pausa en stund på vägen hem.

Den visade sig även vara bra att ta igen sig på när jag idag skulle plantera alla inköp.


Och tänk bara så mysigt jag ska ha de kommande långa, mörka vinterkvällarna när jag sitter och putsar på mina små glas och skålar.




Kommentarer

  1. Åh - att gå på plantskola och köpa växter är ju bara underbart!!! Och den röda mail-boxen förstår jag verkligen att du köpte!!! Den hade jag huggit direkt!
    Kram,
    S.

    SvaraRadera
  2. Härligt med nya växter att planera in och plantera. Dessutom fyndade du ju på loppisen också. Vilken underbar dag det blev!
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  3. Ha, jo Åbergs kan vara farligt det är väldigt svårt att bara komma därifrån med det där man tänkte att man skulle ha. Kuliga loppisfynd du gjorde.
    ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  4. Åbergs är jättebra, det brukar bli likadant för mig när jag är och jag har redan helt fullt i trädgården, men ibland går det bara inte att stå emot. Lycka till med dina nya växter och dina loppisfynd!

    /Katarina

    SvaraRadera
  5. vilka fynd! Tänk vad jag vill till Österlen! Kanske 2011???

    SvaraRadera
  6. Hi, hi, hi......mån tro att du är nöjd med alla dessa fynd:o)

    Åbergs är ett av de ställen som jag ännu inte varit på men så hjärtans gärna vill. Nu känns det som det får bli nästa sommar....

    Wow! Vilket fat i inlägget innan- jag blir grön av avund.

    Ha det gott,
    Maria

    SvaraRadera
  7. Fniss...... Vet inte varför det där känns bekant.... Tur att din vintersysselsättning nu är räddad.... ;-) Det är min med...... Har man ett loppishjärta så har man... och är man dessutom trädgårdsnörd, ja då vet man precis hur det går..... :-)

    kram Charlotte

    SvaraRadera
  8. Wow vilka fynd...låter som du har haft en toppen dag. Jag älskar Åbergs efter att jag bara har varit där en gång......men helt underbart och vilken inspiration.. precis som här hos dig.

    Ha det gott
    Anna

    SvaraRadera
  9. Vilken häääärlig dag du verkar ha haft! Åbergs har jag hört talas om men det är tyvärr för långt ifrån oss... Det är lustigt hur ofta ens planer spricker när man besöker en spännande plantskola, jag är som du ;)

    Ha det bra
    Åsa

    SvaraRadera
  10. Vid en Skåneresa förra sommaren togs jag med till Åbergs, de vi besökte visste att jag var trädgårdstokig. Lyckades fylla flera kassar ordentligt!!!

    /Anette

    SvaraRadera
  11. Livsfarligt att beträda detta område! Inträde sker på egen risk.
    Borde det kanske finnas varningsskyltar utanför ställen som Åbergs?

    För det kan vara direkt farligt för den kroppsliga hälsan om hela hushållskassan försvinner i plantskolan, vilket är lätt hänt. Men man kan leva på kärlek och vatten. Om man har en trädgård vill säga!
    Kramar
    Eva

    SvaraRadera
  12. Mmm, vilken härlig inköpsrunda! Åbergs plantskola ligger långt från oss, men eftersom jag är uppvuxen i Ystad gör vi besök där ibland, hos släktingar. Då missar jag aldrig ett besök! Det är ett underbart ställe:)
    Ha det gott och tack för härligt inlägg,
    Charlotta

    SvaraRadera
  13. Hihi, man känner igen så på pricken:-)

    Jag vet heller inte hur man lyckas göra bara det man ska på plantskolan... Speciellt om de har dukat upp det sådär maffigt, och lockar med stoora krukor av perennerna... då slipsar sig min tunga:-P

    Kram H.

    SvaraRadera
  14. Åh så väl man känner igen sig! Visst är det ett märkligt fenomen att man alltid behöver mer än man tänkt sig när man går in på en plantskola! Men det är ett trevligt fenomen :))
    Jättekul att fynda på loppis också! Den orangeröda brevlådan är så läcker!
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar