En städad höstpromenad och mystiken tätnar

Städat och klart!!!
Två dagar tog det men nu finns inte en pinal ute som inte ska vara där. Allt är planterat, flisat, tömt och beskuret....och fint är det med alla höstfärger. Följer ni med på en rundtur?


Vi börjar vid entrétrappan från garageuppfarten där plogen står kvar under en Carmencita-rönn och en liten silveroxel med guldgula blad. Fortsätter vi mot ytterdörren står ytterligare en Carmencita-rönn och glöder mot bakgrunden av en blågran.


De står i den nya fågelrabatten där fåglarna sitter och väntar på att utfodringen ska börja.





En bit ner i trädgården finns en stamvariant av Syringa meyeri 'Palibin', vars aprikosa höstfärger är helt perfekta till Miscanthus-gräsens plymer som vajar bredvid.

 


Lite längre ner ser vi en nästan självlysande baby-katsura som med sin pepparkaksdoft lockar oss att gå närmare. När vi böjer oss ner för att riktigt insupa doften upptäcker vi en blygt blommande liten silkesnäva.

  
Nu kan vi fortsätta rakt ner mot ormbunks- och rhododendronrabatten, men till vänster står den andra utav trädgårdens tre Dodong-rönnar och pockar på uppmärksamhet.

Där växer också den alldeles fantastiska nävan 'Tiny Monster'.




Vi rundar en stor sommarmagnolia och kommer ner på rhododendronstigen där vi passerar de stora hostorna som står parad på rad längs med stigen som leder till lövsalen.


Här nere är det alldeles tyst förutom skogens ljud som tränger in från gläntan och fuktängen utanför. Här kan jag sitta i timmar och bara låta tankarna vandra. Det mesta är fortfarande grönt och skönt och mossigt. Det är bara häggmispeln som brinner för sig själv längst ner i hörnet och pärlrönnen bakom oss som har fått en helt underbar eldig ton.
 

























Efter lövsalen har rundturen nått fram till raritetsrabatten där rariteterna för tillfället är ganska anonyma.

En murgrönsviol i kruka, en japansk lönn och en höstbräcka i motljus är det som syns mest. Vi hoppas på att få återkomma senare då kanske gaffelolvon och häxal har blivit lite mer intressanta. Även kobrakallorna visar tendenser till att slå på stort denna höst. Som sagt...vi får återkomma lite senare.




I rabatten bredvid är den lilla japanska lönnen 'Ozakazuki' planterad och nu fullkomligt gnistrar den i röda toner. Längre bort under himalajabjörken börjar stefanandran skifta i gult och orange.

Och det är här jag hittar den...valnöt nummer två. Skalad och klar.



Saken är klar. Det måste finnas något träd i närheten som börjat ge frukt och nu flyger fåglarna över min tomt och droppar dem.
Jag har den senaste veckan frågat alla jag känner om deras sinne för humor vad gäller valnötter, men alla ser ut som frågetecken och tycker händelsen jag skrev om i förra inlägget (se här) är mycket underlig. Enligt vår granne har dessutom ingen varit här när vi inte varit hemma.

Alltså - det måste vara en fågel som lyckats pricka krukan perfekt med en stor oskalad valnöt precis dagen efter jag planterat ett valnötsträd.


Vi fortsätter rundturen och är nu framme vid växthuset där alla lite mer köldtåliga växter står och väntar på den riktiga kylan.
Utanför slår jag mig ner på en stol för att rensa pelargonkrukorna innan de åker in för övervintring. 



De har stått på ett gammalt bord längs med husväggen hela sommaren. I den tredje krukan hittar jag en kotte och undrar lite förstrött hur den hamnat där. Ekorren eller..?

I nästa hittar jag....gissa vad!!!
         
                             













Där rök fågelteorin...
...och nu börjar jag snart tro på spöken.



Kommentarer

  1. VIlket trevligt inlägg! Så härlig trädgård du har och vilken mångfald.

    Såg att du har både carencitarönnar och en ullunrönn. Vi planterade en carmencitarönn i våras (som jag har tjatat till leda om på min blogg) men jag har nästan gårr och ångrat att vi inte satte en ullunrönn i stället......ska jag göra det eller bli carmencitorna fina när de växer till sig???

    Blev falktiskt lite avis på dig när jag ser att du har domherrar som hälsar på. Jag har fasktiskt inte sett domherrar sen jag var liten. Dom är ju såna raringar.

    Däremot har vi gott om flitiga ekorrar och det verkar du ju också ha (fniss).

    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Jaa Lotta, vilket mysigt inlägg..... Kul att få följa med på rundtur i din fina trädgård som den ser ut nu i sina höstfärger... Du har så många ovanligheter..... och din skuggigare del är bara för vacker.... Vilken mystik dessutom..... Fniss.... Känns nästan som att det är någon som går och lägger ut de förbryllande valnötterna och kotten.... Trädgårdsdramatik när den är som bäst... Och visst finns spöken... visste du inte det ?! ;-)

    Förresten: vad effektiv du är... två dagar.... Jag håller fortfarande på och vet knappt hur länge jag hållit på.... Men det är klart... jag gör massa andra saker också under tiden.... det kanske det som är problemet ;-)

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. Spöknötter..det är någon som vill att du ska så fler träd..
    Vackert höstigt det är din trädgård, och snabb du är med att städa, här tar det tid, fast det är stort och diverse projekt är påbörjade.
    ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Hihi, vad spännande, det här med nötterna. Det påminner mej om när jag och min man var i Thailand och bodde i en hut...varje morgon låg det aprikos-kärnor på vår balkong!! (eller något liknande)..och de växte inte nåt sånt i närheten. Efter några dagar kom vi på hur det gick till. Vi hade faddermöss, en si sådär 10-12 st som bodde i taket på vår balkong...på dagarna sov de och på nätterna fladdrade de runt och åt aprikoser! och resterna dumpade de på vårt balkonggolv :)

    Du har det iaf jättefint i trädgården, och så mysigt med domherrar! :)

    Ha en fortsatt trevlig dag!

    SvaraRadera
  5. Åh vilken mysig rundtur, det ser jättefint ut och du beskriver så bra att man känner stämningen också! Tänk att ha domherrar i trädgården, tror jag aldrig jag har sett här! Och så påtaglig närvaro av spöken har jag inte heller märkt...
    Kram,
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Vilken jätterunda! Hur kul och intressant som helst. Vilken fantastisk trädgård!!! Det där med valnöten är ju verkligen ett mysterium...
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  7. Mysig rundtur i en fantastisk trädgård! Den skuggiga delen verkar helt magisk! Verkar som att du har en liten trädgårdstomte som gillar valnötter...!

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  8. Kul med valnötterna....vilken trädgård du har, så många spännande träd.

    SvaraRadera
  9. Härliga höstfärger på buskar och träd. Och vilken fin glänta du har med mossiga stenar och allt!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  10. Åh, vilken skön promenad jag tog bland allt det höstiga hos dig. Helt klart att jag behöver mera sådant. Tack för idéerna!
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Guuuud vilken härlig promenad. Jag käkade chips medans jag vandrade. :)
    Skojar du? Luktar den verkligen pepparkaka? Det får mig att tänka på Hans och Greta i skogen.
    Himla gröna sköna mossbeklädda stenbumlingar. De skulle jag ge mycket för att ha i min trädgård.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Vilken mysig promenad med spänning från första bilden till sista raden :)
    och ja, vem är det som lämnar valnötter lite här och där ?
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  13. Jamen eller hur, visst spanade han på mig? Idag hittade jag honom överkörd på uppfarten. Tror nog att an levde på sin sista vers så här i början på hösten.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Kul inlägg!
    Spöken finns, det vet jag ;-)
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar