Söndagens betraktelser och lärdomar

Morgonen tillbringades i TV-soffan, först med en uppdatering av de fruktansvärda händelserna i Japan och därefter med en feel-good-film ('Igelkotten' efter den underbara boken 'Igelkottens elegans'), bägge får mina ögon att tåras.

Plötsligt landar det en domherre i körsbärsträdet utanför fönstret. Den är så vacker och jag blir så glad av den ....tills jag ser vad den håller på med! Den sitter och tuggar i sig knopparna!!!


Med ett språng är jag uppe och jagar iväg den, och väl uppe ur soffan bestämmer jag mig för att trädgårdsjobba lite. På med varma kläder och gummistövlar.

Lavendelhäcken ser lite underlig ut - den är liksom högre än vanligt. Förklaringen får jag när jag börjar klippa i de långa grenarna. Marken under ser ut som en schweizerost! Sorkar! Så var stampandet igång igen...


Med häcken avklarad tar jag en paus innan jag fortsätter min runda, och slår mig ner och tittar ut över min någorlunda gröna trädgård - i alla fall om man jämför med hur det ser ut hos grannen bredvid.














Nu vet jag var snögränsen går. Tur att jag är på rätt sida!

Tittar man på min thuja-häck kan man avläsa hur högt rådjuren når.
Jag har nog bara en storlek på mitt djur...


..medan grannen får besök av alla möjliga. De kortaste verkar vara hungrigast.


Vidare på min runda går jag gnolande längs gången och spanar som vanligt ner efter små gröna blad.




!!!!!!!












Hör ni skräckfilmsmusiken!!!

Jag flydde in till soffan igen.






PS. För er som inte vet varför valnötter har denna effekt på mig kan jag berätta att i höstas planterade jag en liten valnötsplanta jag fått av en väninna. Sedan dess har det med jämna mellanrum dykt upp valnötter i min trädgård på alla möjliga och omöjliga platser. Jag har alltså bott här i snart 20 år och aldrig sett en valnöt här innan dess - nu tycks jag fått ett eget valnötsspöke!! 





Kommentarer

  1. Tur att de inte gör någon åverkan så värre spöken finns nog :-)
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Spookey det där med valnötterna! :-)
    Ja nu när marken kommer fram kan det ju bli en annan obehaglig överasskning...
    Har planterat pénseér idag det skulle dina rådjur bli väldigt glada för ;-)
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  3. Som vanligt är jag imponerad över djurlivet hos dig! Eller kanske skräckslagen... måtte de inte få för sig att flytta in till stan, hu! Men valnötsspöket är ju så spännande, vad ska hända härnäst???
    Kram,
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Hi, hi, hi, valnötsspöket säsong 2....spännande, spännande..

    Nä, förbaskade rådjur. Tur att den som åt på din thuja hade vett att äta lite jämt åtminstone..

    Vilken fin ritning du gjort på din arbetsbänk. Det blir hur bra som helst.

    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. hihi, valnöterna fortsätter att dyka upp! ;)

    Jätte fin skiss av planteringsbordet, kommer att bli super snyggt!

    Ha en skön fortsättning på kvällen!
    Sandra

    SvaraRadera
  6. Ha, ha vad kul du skriver! Jag är imponerad av hur väl du tar djurens framfart i din trädgård! (Fast du är ju van he, he......) Attans fåglar ibland alltså! Fast de får fågelmat så går de på annat! Förra vintern grävde två koltrastar upp alla mina fina små scilla-lökar så nu har jag ingen scilla! Valnöten är ju helt sanslös! (Har jag skrivit att jag varit med o samma sak - fast fullt förklarligt? Visste inte att det fanns valnötsträd i Sverige och trodde att det var mina virriga pensionärsgrannar som gick och tappade utanför min lägenhet. Sen tittade jag lite närmare på trädet på gården....)

    Kram!
    Stina

    SvaraRadera
  7. Tack för dagens bloggfniss - du skriver så härligt! Men vad bambisarna äter på thujan - den borde ju inte vara så smaklig, luktar ju starkt och så menar jag...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  8. mysko, det där med valnötterna :) det måste ju vara nåt djur som dumpar dom....hmmm....

    SvaraRadera
  9. Valnötterna invaderar.....hmmm....
    Hittar du inga som slagit rot?
    ha det bra ;)

    SvaraRadera
  10. Dumma (U()/"?¤/?"%&#(¤=`"#( odjur!

    SvaraRadera
  11. Säger också: iiiiiiiii.... (eller vad det utropstecken du skrev......) 'Mysterier och äventyr i Lottas Lund'... :-)))

    Tack för kvällens fniss och underhållande läsning!!! Du är en klippa på att skriva roande.... Men attans vilket glupskt djurliv du har... Hihi... skrattade gott åt din 'snögräns' också...

    Ditt planteringsbord kommer bli toppenfint och praktiskt!!!

    Många kramar
    Charlotte

    SvaraRadera
  12. Vilken söndag! Kändes nästan som att gå på Kolmården fast med spöktema!

    SvaraRadera
  13. Det är lätt att bli tveksam till djur. Men de är ju levande liv trots allt. Spöken däremot...Jag har just nu lite bättre koll på mina. Tror jag...

    SvaraRadera
  14. Hihihi.. hade missat ditt inlägg. Säger som de andra - jösses vilket djurliv du har! Och läskigt med valnötsspöket...! :) Säker någon av sorkarna som placerar dem för att förvirra dig... och få dig att tänka på annat så att de kan fortsätta bygga bo under lavendeln..
    Kramar till dig, goa Lotta!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar