Kryddgården - det börjar blomma på allvar

Det börjar nu blomma ordentligt i min nyrenoverade kryddgård och dofterna är helt makalösa i det varma soliga vädret. Jag och insekterna fladdrar runt som besatta för att hinna registrera allihop.

Lite smakprov på vad som blommar just nu:



Melonsalvia med Rosa officinalis i bakgrunden samt en chokladblomma i kruka.


Muskatellsalvia och en mörk vallmo som lagt sig framför en gulbladig oregano.


Honungssalvia och lavendel 'Blue Scent' med olika kryddsalvior som bakgrund.


En vit salvia samt lavendel 'Hidcote Blue'.

Vackra , men kryddgårdens riktiga guldkorn är ju bladväxterna och allt gott man kan använda dem till. Jag ska bara rensa lite ogräs, sen ska de också få vara med på bild.

Kommentarer

  1. Mycket fint din kryddgård! Underbara färger..
    Blir sugen på att åka till handelsträdgården och köpa mig lite olika sorters salvia.

    Ha det gott
    Kram Lily

    SvaraRadera
  2. Du har mange fine krydderurter. Jeg venter på at min muskatsalvie springer ud ;-)

    SvaraRadera
  3. Så vackert med alla dessa kryddväxter.kan nästan känna doften.Ha det gott

    SvaraRadera
  4. Måste vara ett himmelrike för alla humlor och fjärilar!

    SvaraRadera
  5. Fint med blommorna på kryddörterna. Melonsalvia är så himla fin tycker jag, blommorna har en riktigt rödrosa färg. kram Sophia

    SvaraRadera
  6. Så många fina olika Salvior! Jättesnygga bilder. Nu fick jag inspiration till min egen kommande köksväxtträdgård.
    /Maria

    SvaraRadera
  7. Jag har en bit gräsmatta som jag funderar på att göra ett kryddland av....är faktiskt riktigt sugen på det.
    Härlig färg på den röda salvian....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  8. Så härligt, och fina bilder :) Muskatellsalvia skulle jag också vilja ha :)
    Ha en fin dag :)

    SvaraRadera
  9. Jag riktigt känner dofterna och hör humlesurret... En kryddgård med allt vad den kan innehålla är en av de trevligare trädgårdsrummen tycker jag. Fina bilder!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  10. SÅ himla vackert i din kryddträdgård!Håller med Anna - man riktigt hör surret från humlor och bin... :) Hoppas du har haft en skön helg!
    Kramar!

    SvaraRadera
  11. Chokladblomman är svårfotad tycker jag men du fick till en bra bild färgmässigt!
    Så snygg den mörka vallmon.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  12. Så många olika Salvia! Vackert!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  13. Sååå fint det blommar hos dig i kryddträdgården. Fantastiska färger......

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  14. En trädgård utan några kryddväxter är ingen riktig trädgård tycker jag. Vad man väljer är en smaksak men för mig är vanlig salvia ett måste med sina gråludna blad och ljuvligt blå blommor. Och så timjan förstås. Och dragon. Och oregano. Och vinruta. Och en massa annat...
    Kram från Eva

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar