Lavendelgången är startad

Idag har jag klippt lavendelgången.
Eftersom det smugit sig in en hel del krokus i lavendelplantorna gäller det att vara ganska så tidigt ute med sekatören annars halshugger jag krokusen också.



Ett klipp och det känns som våren är startad.
Snart blommar Prunus 'Accolade' och den skira grönskan spirar.


En vacker sommardag märker man att gången, på sina ställen, är lite för smal.
Men då får man närkontakt med både rosor, lavendel och fjärilar ....vem kan klaga??



När resten av trädgården börjar glöda i höstens färger håller lavendelgången sig förhållandevis grå.
och när frosten kommer lägger den sina grenar över de små lökarna som gömmer sig därunder...


 ...och sen kommer jag med sekatören igen.....tra la la.... det är vår!

Kommentarer

  1. Vilken mysigt berättelse om din fina Lavendelgång! Så vackra njutfulla bilder. Du har verkligen förgyllt min kväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Jag anlade en egen lavendelgång i somras och är så nyfiken på hur den kommer att växa till sig i år. Bara namnet lavendelgång doftar ljuvlighet tycker jag :-)

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  3. Härligt! Jag drömmer om lavedeläng eller kanske en gång. Har sått lavedel i år och ska ta sticklingar från mina 2 plantor som jag har... snart har jag min gång... tålamod tålamod! ;-)

    SvaraRadera
  4. Mannen och jag har helt olika åsikt om hur växterna får invadera på gångar eller inte..
    Jag gillar när det väller över och att det blir lite trångt gör inget, bara det att man måste hålla lite koll på var man sätter fötterna.....
    Härligt med våren i antågande.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  5. Nämen den vyn har jag aldrig sett från din trädgård förrut.
    Vad fiiint!!!Alla årstiderna :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga bilder från lavendelgången!

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Ljuvliga lavendel! Och lyckliga du som får vandra längs den vackra gången. :) Kram Hanna

    SvaraRadera
  8. Sååå vackert! Under alla årstider. :) Jag blev alldeles lycklig av ditt inlägg.
    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Önskar att jag hade en lavendelgång! Väldigt vackert slingrande... Här trivs inte denna fining så bra, tror att det är för fet jord...? Kanske ska man spä ut jorden med sand? Där man vill ha en stor hobbe, eller en gång...?
    Vackra bilder att spä på längtan med.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Härligt, mysigt, vackert och spännande gångar i din trädgård!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  11. Hej och tack för din fina kommentar hos mig!
    Jag blir alldeles förstummad av din härliga lavendelgång, och jag var tvungen att kolla en gång till om det verkligen bara var bilder från din egen trädgård, det är ju superfint!
    Ska kika vidare lite mer i din blogg! =)
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  12. Vilka ljuvliga bilder Lotta! Den stora i mitten, lavendel och vallmofrökapsel - magisk!
    Nu måste jag fråga dig en gång för alla: Vad har katten Sune på sitt huvud i profilbilden?
    Den bilden är så läöcker och varje gång jag är här försöker jag tolka bilden;)!/Anja

    SvaraRadera
  13. Hvor ser det dejligt ud Lotta ... Vi er så heldige med de skiftende årstider.
    Nyd din weekend.
    Kh Lone

    SvaraRadera
  14. Så fina lavendelgångar du skapat! Trevligt att få se dem i olika stadier.

    Har själv funderat på att byta ut en rad med nävor mot lavendel, som inte har lika tråkigt lång betänketid på våren.

    SvaraRadera
  15. Så fint du har det, vinter som sommar.
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  16. Dagens blogg... är det sådant som kallas för rundgång?
    Kram från Eva

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar