Efter tio år.... eller 'vad bidde det?'

För tio år sedan fick jag min första digitala kamera och började spara trädgårdsfotografier i datorn..... så nu är det som upplagt för ett 'vad bidde det?'-inlägg.

Fotografierna är tagna vid ungefär samma tid på året men som sagt, med tio års skillnad.


Björkrabatten 2003, där man kan se den lilla smala himalayabjörken bakom spaden.
Den har nog stått där något år medan sammetshortensian längst fram är helt nyplanterad.

 Från samma vinkel 2013 är sammetshortensian helt dominerande 
men björken skymtar bakom den, både lite tjockare och högre.



2003 renoverade jag en del av den stora halvmåneformade rabatten.
Ginnalalönnen syns längst till vänster och sommarmagnolian längst till höger
och däremellan en perukbuske med en ullung-rönn bakom sig.


 2013 är ullung-rönnen den dominerande! Sommarmagnolian med orangegula blad har
 beskurits några gånger för att man ska kunna komma förbi på gångarna och ginnalalönnen har både stammats upp och på bilden tappat alla sina blad.


I andra änden av halvmånen har den gulbarkiga näverhäggen redan några år på nacken 2003, 
men den lilla ljusgröna tofsen är en nyplantad strimlönn och till höger står en lika nyplanterad vingad benved i röd höstskrud. Till höger om den står en stor rugge med Paeonia delavayi framför en liten ullung-rönn och en djävulsbuske.


 2013 är näverhäggen kung över hela rabatten med den smörgula strimlönnen som pricken över i:et. Benveden är rejält stor men har aldrig fått den röda höstfärgen igen utan blir mer rosa-vit, troligen på grund av den ganska djupa skuggan som råder här nere. Av samma anledning (skulle jag tro) får inte denna ullung-rönn samma sprakande höstfärger som sin granne några meter till vänster. Pionen blev nästan helt förstörd av sorkar men de sista resterna lyckades jag rädda och planterade om strax framför häggen för några år sedan. Jag hoppas innerligt på en blomning nästa år.



Min sista jämförelse är från lövsalen. Brokbladig kornell till vänster,
körsbärsträd längst bak med guldazalea framför och blodhassel till höger.
Trätunnan står på träbänken som 2003 fortfarande gick att sitta på.


 2013 är bänken ganska så rutten och provisoriskt lagad. Körsbärsträdet och hasseln
har nått sin fullhöjd och kornellen är döende i någon svampsjukdom och
rejält beskuren för att se om den kan komma igen med friska grenar.



Jag önskar jag kom ihåg hur jag föreställde mig slutresultatet när jag planterade växterna för tio år sedan. Jag tror inte resultatet är vad jag förväntade mig men på det stora hela är jag nöjd... och väldigt sugen på att plantera nya rabatter.... 


Kommentarer

  1. Det var inte bättre förr, helt klart! Möjligtvis var kornellen finare men jag håller tummarna för att den kommer igen!
    Ha det bra!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Jeg elsker at se på din lille skov. Den er så fin og lidt vild.

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvaraRadera
  3. Så roligt att se vilken förändring det blivit. Jag önskar att jag haft fler bilder från när vi började om med vår trädgård men eftersom alla bilder hamnade på bloggen vars server kraschade så finns inget kvar att titta på :(
    Ha det gott / Kram gittan

    SvaraRadera
  4. You have make beautiful photosof the garden!
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar