Dammbygge del 1 = grävning

I julklapp fick jag av familjen en dammduk samt råstyrkan vid anläggningen av dammen.

En dröm sen några år tillbaka är en naturliknande damm, nästan som en tjärn, i mitten av trädgården med en liten bäck som rinner från sittplatsen under linden. Lummigt och igenväxt med mossa, ormbunkar och massor av grodor. Äntligen såg det ut som om drömmen skulle gå i uppfyllelse.

I slutet av april fick jag nog av att vänta på råstyrkan och med spade och grep i högsta hugg gick jag loss på gräsmattan. Sten och rötter i mängder och efter några timmar, trots hjälp av äldste sonen i slutet, var jag beredd att strunta i allt och plantera penséer i den 'nya rabatten'. 


 Men familjen gav sig inte och när jag kom hem från jobb några dagar senare hade de utökat dammytan med mer än jag någonsin drömt om. En avbruten skyffel, en knäckt skalm till skottkärran och en extra spade kostade det mig. En fantastiskt bra investering tycker jag.


Första bakslaget kom när vi började mäta nivåskillnaden längst ner där den stora dammen skulle ligga. Marken sluttar svagt men ändå blev nivåskillnaden 50 cm, och jag gick i taket!
Det skulle ju bli antingen en enorm vall längst ner eller en gigantisk slänt ner till vattennivån högst upp. Vallen ville jag absolut inte ha och dammduken skulle inte räcka till slänten.


 Efter mycket funderande bestämde vi oss för en kompromiss. Vi byggde upp en vall en bit in i dammen. Med stolpar, stöttor, brädväggar och sten hoppas vi att den håller för vattentrycket innanför och utanför hamnar då den så kallade sumpzonen med vatten, jord och växter som i alla fall längst ner håller tillbaka trycket något. Ibland måste man ju chansa och hoppas att det lyckas.


 Med detta problem någorlunda löst så var det lätt som en plätt att gräva ut lilla dammen och bäcken.


 Sen sand, skyddsduk och dammduk på plats...


 .. och äntligen dags att fylla på vatten! Närmast i bild syns kokosmattan som döljer dammduken över vallen tills mossa och små ormbunkar har funnit sin plats (hoppas jag).



Den sista bilden är tagen i början på juni och därefter började det dryga jobbet med att dölja dammduken. Jag återkommer med hur detta gick....!

Kommentarer

  1. Ja men titta! Va långt ni har kommit helt plötsligt. Härligt att se hur det växer fram. Och jag är sååå nyfiken på fortsättningen.
    Hoppas allt är fint, kära Lotta. Var så längesen vi hördes av.
    Stor varm midsommarkram!

    SvaraRadera
  2. Wow, vilket arbete! Blir spännande att se fortsättningen. Själv håller jag mest på med målning....renoverar husfasaden, blir fint men börjar nu blir tråkigt, har hållit på ett bra tag nu.... Spännande att se din fortsättning med växter och grönt.

    SvaraRadera
  3. Ser ut som ni hittat en riktigt bra lösning på problemet. Visst är det härligt när man går och grunnar på ett problem som verkar olösligt och man hittar lösningen. Ser fram emot fortsättningen.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar