Blommig fredag - Premiär

Premiär!

För min del är det premiär på blommig fredag. Har följt konceptet under en tid och imponerats av de olika tolkningarna. Eftersom jag själv inte är speciellt fantasifull så har jag aldrig kommit mig för att delta. Men nu tänkte jag pröva, och detta innan jag läst några andras inlägg för härma är jag bra på :).

Det är med lite skamkänsla som jag erkänner att det är premiär för mig att rengöra mitt växthus. Det har ungefär 25 år på nacken och för 10 år sen flyttades det till en ny plats och då, i och för sig, så putsade jag av glasen innan de sattes på plats igen.
Men sen dess har det fått gro igen!
Den där mysiga, murriga, mossiga känslan man får i ett grönskimrande ljus har varit kännetecknande de senaste åren vid inträdet i växthuset. Mossor, sniglar, snäckor och små ormbunkar har frodats i hörnen medan tomater och gurkor sett skumt gråaktiga ut. I år hann det inte bli någon färdig gurka alls förrän svampsjukdomarna slog till och förra veckan såg jag ett helt gäng svampar växa fram mellan golvplattorna. Hög tid för en rengöring med andra ord!

För att entusiasmera mig själv lite inhandlades en guldig hink och lite piffiga städattiraljer i turkos (dammvippan fick bli kvar inomhus - den får jag återkomma med till våren när spindlarna ska städas ut). Med grönsåpan i högsta hugg så gick jag sen lös på det gröna, allt medan spindlar och paddor förtvivlat försökte kravla sig i säkerhet.





Jag har ju inte nolltolerans så en och annan grön prick finns kvar, men visst blev det lite skillnad ... och så fick persikoträdet en liten ansning också!

En premiär jag är nöjd med!


Fler tolkningar på temat hittar ni hos Pilgrim på Bland rosor och bladlöss

Kommentarer

  1. Det blev ju hur fint som helst, kanske vanebildande; )
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  2. Välkommen till den blommiga fredagen! Och jag lovar att det är lättare att inte vara lat när man ska publicera vad man gjort !
    Men jag måste ju tillstå att du varit vansinnigt lat ;)

    Grönt växthus!?
    Bra om det gröna är inne, inte på ;)

    Men efter ser det helt underbart ut!

    Hoppas vi syns nästa fredag igen!

    SvaraRadera
  3. Dette ble jo virkelig flott:)

    SvaraRadera
  4. En jättefin premiär! :) Oh, vad jag gillar din bänk, antar att paddan trivs bra med? Ha en skön helg! :) Mia

    SvaraRadera
  5. Gratulerer med nyttig premiere! Og premiere her inne :-)
    Håper paddene kom seg av sjokket...

    SvaraRadera
  6. Det var en bra premiär! Tycker bara lite synd om paddan;)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Bra jobbat!
    Den som spar hon har... jodå, jag är också en som sparar en del sysslor för framtiden =oP
    Nåväl, fint blev det och härligt med växthus!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  8. Kul att du blir med ! Har aldrig putsat glasen i mitt växthus som är hm.... nja jag säger inte hur gammal ;) men jag spolar rent det varje höst iaf. det vart gjort idag faktist då jag tömde det.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  9. Imponerande och välkommen till Blommig Fredag! Härlig premiär och du är ju bara för skön som utan tvekan avslöjar sånt som vissa av oss bara visar i hemliga tråden TheGardenYouHate ;-) Lotta for President!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Jaha det var nåt att tänka på, det är första året mitt är uppe så jag har inte tänkt tvätta så noga men jag kanske skulle det då. Fint blev det i alla fall hos dig Välkommen in i gänget det är så kul att se vad alla tänker om temat vi får.
    Ha en fin vecka
    Kram meta

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar