Höstens intåg

Hösten har gjort sitt intåg. Jag är mycket förtjust i denna årstid då färgerna blir dovare, luften fuktigare och dofterna mustigare. Att förbereda trädgården inför vintern kan vara ett nöje - om man bara börjar i tid. Vad man definitivt ska undvika är 1). att i lätt panik springa runt med lökar i ena handen och spettet i andra, 2). att se planteringskön växa sig alltför lång och 3). att ge frostkänsliga växter nödlösningar med gamla filtar, frigolitskivor och annat bråte kastat över sig.

Själv brukar jag börja med om- och nyplanteringar samt de tidigaste vårlökarna. Frösådder som ska tillbringa ytterligare ett år i krukor åker ner i den nyskördade odlingslådan och höstsådder sås i fina, rena krukor och sätts ner i samma låda. Därefter är det dags för de frostkänsliga. De städas upp och mellanlandar i växthuset (det nytvättade!) och dahliaknölarna klipps ner och bärs in i förrådet. Här börjar jag tycka att den här hösten går ju som en dans och planterar ytterligare några lökar i bara farten. Sen åker jag på plantskole-rea och inhandlar fler växter och ännu mer lökar. Okej, det är lugnt, gräva, gräva...oj, vad det blir mörkt tidigt...  köp ny ficklampa...

Här befinner jag mig ungefär i dagsläget. Och vad har jag nu kvar... klippa ner lavendelhäcken, klippa gräsmattan en sista gång, vända komposten, himmel... jag har glömt att klippa thujahäcken! Dammpumpen måste upp, och jag måste skaffa ett nät att lägga över dammen för alla löven som börjar dala. Och alla prylar som hänger/står/ligger ute överallt - de måste in... och fågelholkarna ska helst ses över, matarna ska letas fram, rådjursnätet måste lagas på sina ställen, igelkottshögen rafsas ihop....

Men ingen panik här inte. Först och främst måste ju faktiskt hösten avnjutas ordentligt!!




Sen är det ju faktiskt rätt uppfriskande att spetta ner tulpanlökar i snöyra också - för lökrean brukar man ju aldrig kunna komma undan tomhänt. :)



Kommentarer

  1. Vilket härligt inlägg! Jag fnissade glatt när jag läste det. Med allt som man borde göra och hinna med. Men njuta, det håller jag definitivt med dig om att det är allra viktigast att göra.
    Hej hopp fr Törnrosa

    SvaraRadera
  2. Läste och tänkte - bra tips där och där men sen fick jag hicka när jag kom till - där är jag nu... Känns som jag knappt börjat ;) Men det brukar ju lösa sig ändå varje höst. Så fina höstblommare du visar. Idag var första dan det kändes som höst och det kändes riktigt, riktigt bra :)

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt med hösten! Bästa trädgårdstiden men det är alltid lika svårt att itta baland mellan njutning och måsten.

    SvaraRadera
  4. You have some nice photos today. The sun is great in the shots. Very nice. Enjoyed my visit. Jack

    SvaraRadera
  5. jag känner igen mig i dina inlägg. Förutom kampen mot rådjuren som vi inte har så gott om i Piteå ännu. I fjol satte jag dom sista tulpanlökarna efter att första snön kommit. Samt tog in en passionsblomma som jag glömt av i en rabatt. Han hade överlevt en vecka ute i snön.

    SvaraRadera
  6. Beautiful is your photos!
    Greetings...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar