Blommig fredag - Inför 1:a advent

En tradition jag verkligen försöker hålla hårt på är det lilla godishörnet under adventssöndagarna. En liten skål med något gott som får stå framme hela dagen för var och en att gå och plocka ur. Inför årets 1:a advent har jag inspirerats av Black Friday, och kokat lakritskola. Enligt mig en syndigt god kola, så efter att ha fixat och fotat de obligatoriska hyacinterna, ljusstaken och adventsglöggen så göms kolafatet längst in i kylen (under broccolin där de med säkerhet får vila ifred). Söndag morgon så tänds ljuset och fatet ställs fram igen ... kanske lite glesare för himmel vilken frestelse kolan är för en saltlakritsälskare som jag!




Chokladdoppad lakritskola med havssalt


3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
1/2 påse eller 3/4 dl turkisk peppar-karameller
2 tsk smör
200 g choklad

Krossa karamellerna i en mortel. Blanda grädde, socker, sirap, kakao och de krossade karamellerna i en vid gryta. Koka upp under omrörning och koka sen kraftigt tills termometern visar 117-120º (ca 15 minuter) eller tills smeten klarar kulprovet. Rör om då och då.
Rör ner smöret och häll smeten i en form, ca 20x20 cm, klädd med bakplåtspapper. Ställ kolan kallt för att stelna. Smält under tiden chokladen i vattenbad och låt den svalna. Det ska helst bara vara ca 10º skillnad på kolan och chokladen. Klipp kolan i bitar och doppa i chokladen. Lägg upp på galler eller bakplåtspapper och strö lite havssalt på toppen innan chokladen stelnat. Njut med måtta, dvs dela med dig ..... och .... akta tänderna!


Fler förberedelser inför 1:a advent hittar du hos Hélena på Bland rosor och bladlöss  - och sen kan man också roa sig med att bild-googla på 'Black Friday USA', och tacka högre makter för att man inte befinner sig i det vansinnet!


Kommentarer

  1. Det var en god tradisjon!
    (tror kankje jeg hadde funnet dem under brokkolien)

    SvaraRadera
  2. Masn tackar för receptet! Ska testa det idag, verkar jättegoda! Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  3. Låter verkligen gott med lakritskola och du har helt rätt under broccolin skulle man kunna gömma var som helst. Den lyfts det inte på i onödan.
    Trevlig advent
    Anette

    SvaraRadera
  4. Mysiga förberedelser. Så gott med laktitskola, jag älskar lakrits:)
    Fin helg till dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Det där receptet vet jag en vän som skulle bli glad av. Själv föredrar jag andra smaksättningar.
    Trevlig helg!
    Anette

    SvaraRadera
  6. Kära nån! Fresta inte! Nu ska jag glömma på en gång vad jag sett och läst här ;-)))! /Anja

    SvaraRadera
  7. Jag älskar lakrits. Och kola.
    Tack för receptet, måste provas!
    En härlig första advent
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Mmm härlig tradition med godisbord.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  9. Den där kolan lät smarrig. Ska nog kolla det där i USA lät intressant.
    ha en skön Advent
    Kram Meta

    SvaraRadera
  10. Mmm...dette ser veldig godt ut!
    Flott tradisjon:)
    God helg:))

    SvaraRadera
  11. Låter farligt gott det där. Som tur är hinner jag nog inte med något godis kok den här helgen, men tack så mycket för tipset! ;)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Oj så gott, tur att jag är urkass på att starta med hemma godis!
    På helgerna trycker jag i mig Marabou saltlakrits chokladenälivs farlig, god till rödvin, glögg antar jag o tee.

    Blir nån bit snart!
    Va mysigt det ser ut hos dig!

    Trevlig Advent!

    Hej Ewa :)

    SvaraRadera
  13. Så mysig känsla bildkombinationen gav! Triggar mig att fortsätta och göra klart... Här stannade allt av i slutet av veckan. Och den där kolan måste prövas - så klart :)

    Ha en härlig adventssöndag! Kram, Carina

    SvaraRadera
  14. Nu har jag gjort dina underbara kolor och länkat tillbaka till din blogg så att fler kan få njuta!!! De är redan slut!!!!! Kram Lotta

    SvaraRadera
  15. Otroligt ,den ser riktigt gott ut.
    Min gubbe älskar lakrits, kanske jag skall göra en omgång ock överraska honom.
    Önskar dig en riktigt fin fortsättning på veckan

    SvaraRadera
  16. Oj vad goda de där kolorna ser ut. Får nog ta och ge mig på dem när jag får en liten stund över här i kaoset vid skogens slut. ;)

    /Anna

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar