Utlottning från bokhyllan

Nytt år och som vanligt triggas mitt städ- och rensningsdille igång direkt. Julprylarna ryker den 2:a januari, den 3:e städas kyl- och köksskåp ut och nu har jag gett mig på bokhyllorna. Min mamma har under åren samlat på sig en mängd böcker och när hon rensar så hamnar de hos mig. Bland annat fascinerande och jätteroliga böcker om örter, naturapotek, skrock och medeltida medicinering. Jag har en svag misstanke om att jag och min syster växte upp som försökskaniner och jag måste erkänna att efter att läst lite i några av böckerna så ligger K risigt till. Gnäller han över myggen så kommer han att bli insmord i persiljesaft och hans öl kommer i sommar att spetsas med gullviva eftersom den då, enligt uppgift, ska få en säregen, fin smak (allt enligt boken Välsignade växter av Nils Hewe).


Kryddgården ska i år utökas på andra sidan av buxbomshäcken är det tänkt. Här ska timjanmattor få breda ut sig på bekostnad av gräsmattan och till glädje för fjärilarna.

Tillbaka till böckerna så har jag upptäckt att vid några tillfällen har min mamma och jag inhandlat samma bok vilket nu innebär att jag har dubbletter. En liten utlottning kanske? Denna gång gäller det boken Aromaterapi hemma av Julia Lawless. Här får man recept på hur man blandar väldoftande krämer, använder aromaterapi i familjens enklare sjukvård eller med eteriska oljor skapar en effektiv, stimulerande atmosfär på sin arbetsplats. Jag menar... hur kan man klara sig utan denna lilla skrift?

Är någon intresserad så nämn det i en kommentar. Är det flera intressenter så dras en vinnare den 16:e och under tiden städar jag vidare. Kanske dyker det upp fler dubbletter...



Kommentarer

  1. Jag har på tok för många trädgårdsböcker. Kanske också borde göra mig av med några. Eller fylla en bokhylla på jobbet. Hm ... tål att tänka på.

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset