Man ska bli glad när man kommer hem



Vid den här årstiden är en upplivande entré av största vikt. Här hemma möts vi just nu av en blommande trollhassel och en skimmia full med blomknoppar.

Trollhasseln, Hamamelis x intermedia 'Diane', är en korsning som klarar en något högre zon än min favorit H.mollis. Varje år står H.mollis på min shoppinglista men än så länge har jag inte lyckats med inköpet, antingen har jag hittat mer intressanta buskar eller så har de varit slut. Men även detta år hamnar den på listan och jag har den perfekta platsen för den: runt hörnet under körsbärskornellen - trädgårdens tristaste hörn som jag planerar att förvandla till en vårlig vidunderlighet. Jag kan nöja mig med ytterligare en hybridtrollhassel också om det skulle knipa, bara den har gula blommor och doftar gott som t.ex 'Allgold' eller 'Arnold Promise'.

Skimmian eller vinterbär som den också kallas lever här på gränsen till sin härdighetszon enligt all litteratur, men har mått alldeles utmärkt och har växt till sig så sakteliga i min rabatt i snart 10 år. När den dör så kommer den att lämna ett stort hål efter sig - både i rabatten och i mitt trädgårdshjärta. Hoppas det dröjer länge än!

Det står fler vårblommare på tur i denna rabatt och jag måste erkänna att det är svårt ibland att komma i tid till jobbet för med jämna mellanrum känner jag tvånget att klättra in och inspektera hur långt julrosknopparna, skenhasseln och tibasten har kommit ...
... men jag blir alltid glad när jag kommer hem!

Kommentarer

  1. Vilka ljuvliga bilder! Trollhassel står på min önskelista också. Men då måste jag nog hitta ett riktigt härdigt exemplar... :)
    Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Nämen sluuuta just nu säger du va ä detta för orättvisor? Jag bara undrar?
    Just nu hos mig små snödroppsknoppar tittar upp det är allt....
    Suck ja ja ;)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Ja jag måste göra något åt vår entre. Den gör ingen glad just nu... Men idag tror jag att jag ska ut och klippa ett par forsythia-kvistar. Så blirman glad här inne iallafall!

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. Så glad och inspirerad jag blev att testa skimmian ute nu. Kanske har helt fel minnesbild men jag har för mig att du har 'högre' zon än zon 2 som jag har. Tycker mycket om busken men har inte testat den på friland.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar