Blommig fredag - överraskning!

Vi har bekanta som bor bara en kort promenad genom skogen från oss. De har många barn och när mina söner var små så lekte de ofta hos varandra. En dag kom mamman för att hämta sin son och frågade mig om jag hade en buske som hon sett växa i en trädgård längs vägen och som blommade så fantastiskt vid den här tiden.
-Nej tyvärr, sa jag, det är en tibast och den ska du definitivt inte plantera när du har småbarn för den är otroligt giftig och får riktigt frestande bär på hösten. Själv skulle jag gärna vilja ha den men tänker absolut inte köpa den förrän jag är säker på att mina ungar kan låta den vara.
-Så synd, sa mamman lite besviket, den är otroligt fin och jag skulle gärna vilja ha något rosa, vårblommande.
-Men du kan ju få rosenginst av mig, sa jag, blommar lite senare och sprider sig rejält, men den är faktiskt väldigt fin och du har ju plats.

Vi bestämde att jag skulle gräva upp några skott och hon skulle hämta dem några dagar senare.

Två dagar senare står det en blommande tibast i min trädgård och mamman står och pekar på den.
-Men Lotta, var det inte den som jag inte skulle köpa. Har du köpt en sån nu?
Jag kommer fortfarande ihåg hur dum jag kände mig...
-Det var inte jag - det var en fågel!!

Perfekt timad förstagångsblomning av en riktig överraskning!


Tibasten står fortfarande kvar och årets blomning har precis börjat, mina söner överlevde fågelplanteringen och min väninna har nya små barn, men så fort de har växt till sig så ska hon få en tibast av mig - med varningstrianglar och dödskallar. Risken är att jag får rosenginst i retur - med ränta - och jag som äntligen lyckats utrota den!

Ibland, inte ofta, dyker det upp små överraskningar i min trädgård och oftast är det fåglarna som ligger bakom.
Fler överraskningar hittar du hos Bland rosor och bladlöss.



Kommentarer

  1. Jo ibland är de ens vänner och ibland skulle jag vilja utrota vissa fåglar, eller dressera dem.;) Tibasten är en fin vårväxt med god doft dessutom.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Tibasten är ljuvlig! Ska på trädgårdsbesök till våren och då hoppas jag att en vit ska följa med hem.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Vad fin den är, får nog spana efter den.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Tysbasten er så vakker, og vokser i skogen her.

    SvaraRadera
  5. Så det kan bli! Men hur ser Rosenginsten ut?! Tror inte jag har sett eller vet om den! Vore kul att se!
    Ha det gott!
    Lena

    SvaraRadera
  6. Vilken trevlig överraskning! Här växer de vilt utanför tomtgränsen, men jag blir lika överrraskad varje år när de små anonyma pinnarna bjuder på så fin vårblomning.
    Önskar dig fin påskvecka
    Anette

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar