...och hur gick det sen då - med dammen?

Vi anlade damm förra året och nu känns det som läge för en liten 'hur blev det'-koll. 
(Länkarna till förra årets bygge om man blir lite nyfiken på hur det gick till:  del 1del 2del 3.)

Irisrabatten som jag grävde ut längst ner kan jag säga blev en aning misslyckad. Irisarna trivs nog men så gör även sniglarna så därför ser det lite glest ut där minst sagt. Men nu är jag medveten om sniglarnas böjelse och nästa år kan jag vara snabbare på hugget. 
Sumpzonen hamnade ju tyvärr utanför dammen med en ganska så hög barriär mellan. Där börjar växa mossa som jag ville men jag önskade att det hade gått lite fortare då det svarta plastnätet är inte direkt min favorit. 
Däremot är jag positivt överraskad hur många växter som etablerat sig längs den höga dammkanten längs med slipersen. En hel del ormbunkar, en akleja och lite penningblad har själva hittat hit. Jag har tryckt in skivor av torv mellan duken och slipersen för att underlätta etableringen, och tänkte själv peta in några plantor men kan inte bestämma mig för vad jag ska välja. Är det bara ormbunkar som passar?



 En iris som blommar till min stora lycka, ett strimmigt hakonegräs som trivs och min egen lilla favorit - sticklingen Acer griseum som så sakteliga börjar anta trädform.


Dammrabatten måste jag nog arrangera om lite. Den lilla japanska lönnen 'Emerald Lace' tvärdog och ersattes med en mörkblommande pion. Den hade nog varit vacker här om inte ett rådjur på besök hittat det. Suck!!.. nästa år kanske...
Mellan hostan och blodpilörten lyckas en mörk alunrot precis göra sig synlig men vad man inte anar är att där även står en regnbågsormbunke och ett humleblomster. Dock ser man ju tydligt att rabatten behövs breddas åt vänster och vad vore väl bättre där än en skimrande ormbunke, och humleblomster kan behövas framför kopparlönnen.


På andra sidan av blodpilörten stortrivs både astilbe, röd alunrot och spetsblomster och bland stenarna i 'strandkanten' tycks både blåsvingel och sedum gilla läget.




Nu har jag börjat rikta min uppmärksamhet mot sittplatsen under linden..... stenläggning, pergola, vildvin, nya bekväma fåtöljer, segelduk.... hmm, min födelsedag närmar sig....  bäva månde K!!


Kommentarer

  1. Hej Lotta! Din dammen ser ut så härlig. Också tycker jag mycket om plantorna vid stenar. De är så vackra.

    SvaraRadera
  2. Det tar alltid längre tid än man tror men jag tycker det ser väldigt fint ut redan nu. Det brukar bli bra när växter hittar sina platser själv där de trivs.
    Kul med de nya planerna!

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker damm! Ja, det ser fint ut redan nu...
    Jag har en liten damm och nu ser jag vad som fungerar och inte. En del åker bort, annat flyttas hit. Sedan har jag börjat tänka mycket kring hur dammdukens kant döljs under vinterhalvåret. Jag har planterat hasselört, som verkar etablera sig och bör fungera i det halvskuggiga läge där min damm ligger. Kanske ska jag kring dammen föra in mer sten, för det är också vackert under vintern... Dina bilder är fina och inspirerar. Nyss planterat en sådan iris i dammen, men ännu har den inte blommat.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Hej Lotta!
    Vilken underbar oas ni skapat, det ser så frodigt och härligt ut.
    Ett lyckat projekt.
    Ha det fint! Marika

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar