Surr i sammeten




 Försök fota en sammetshortensia utan att få en humlegump i linsen.    
Jag prövar en annan blomma - nähä, där kommer du igen!


Och nu då? Ska du föreställa en tjur? Okej, du lyckas skrämma mig att byta blomma igen...   och jaha, där sitter du och blänger...

Suck, jag tror jag prövar en annan dag!

Jag är absolut inte ensam om att gilla sammetshortensia. Det surras rejält i de stora blomklasarna. Det är de inre, fertila blommorna som är intressanta för insekterna. De yttre är sterila och hänger bara som lockbete.
Jag är så förtjust i denna buske att jag har skaffat mig 3 exemplar. Alla kommer de från en modersplanta på Österlen som verkar kunna avvara hur många skott som helst. Tillväxt i kruka ett tag och sen plantering i jorden direkt. En av mina buskar står rejält mörkt men i fuktighetshållande jord och har endast ett fåtal blommor och rätt svag tillväxt.


Den andra står lite halvskuggigt och torrare under linden vid vår uteplats. Den växer sig hög och skjuter enstaka rotskott, men även denna har endast ett fåtal blommor. Den sista står på vad jag trodde skulle vara den sämsta platsen. Med en himalayabjörk till granne och randgräs runt fötterna trodde jag inte den skulle trivas. Så fel jag hade... snart måste den kapas rejält för att man ska kunna använda gången bredvid.



Kommentarer

  1. En riktig linslus, men det blev fina bilder. Hortensian är en favorit, men har inte lyckats med dem i rabatterna, visste inte att det fanns en sammets variant.
    Riktigt fin.
    Ha en trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar