Blommig fredag - runda former


Jag gillar verkligen de här blommiga fredagarna. De får mig ut i trädgården oavsett väder, på jakt efter lämpliga motiv för aktuellt tema. Denna gången drev jag runt ett bra tag, men kan bara inse att jag har inga naturliga runda former i trädgården just nu. Buxbumbollarnas frisering har jag missat i år så de är helt rufsiga och ojämna. Frukter och bär är uppätna och trots att jag kikade under både krukor och stenar så kunde jag inte ens uppbringa ett enda litet snigelägg... (yippee!).  Så det var bara att gå in igen och fundera över säsongens blommor. Bolltistel var det första som föll mig in men den har jag tydligen inte fotograferat alls i år, men sen kom jag att tänka på Allium. Naturligtvis! Rund och fin och några olika sorter att välja på.


  • Ramslök, Allium ursinum, har spridit sig väldigt nere i trädgårdens fuktiga del. Jag gallrar bort lite då och då men de kommer åter med förnyad styrka och jag skulle inte vilja ha det på annat vis. Tillsammans med lila tulpaner och de mörka bladen hos astilben är de fantastiskt fina, men även i en spridd röra i det glesa gräset vid skogsgränsen är de vackra. De växter tillsammans med mina få liljekonvaljer så jag får se upp när det är skördetider.... skulle verkligen avsky att bli liljekonvaljförgiftad!




  • Tacksamma purpurlöken 'Purple sensation', Allium x hollandica, som jag måste köpa minst en ny påse av varje år. 
  • Eller favoriten bollök, A.karataviense , som förskönar slänten och livar upp både revsuga och oxalis. 
  • Sen har vi höjdaren skägglök Mount Everest, A.stipitatum, som svävar på höga stänglar bredvid himalayabjörken. Dock är jag nästan säker på att jag grävt ner fler än två lökar genom åren.... vem äter alliumlök? De ska ju vara rådjurs- och sorksäkra.






  • Kirgislök, Allium aflatuense, svartlök, A nigrum och vinlök, A atropurpureum, är andra arter som jag grävt ner. Den sista i tron att den skulle vara mörkt vinröd.

Jag är helt säker på att jag planterat många, många fler sorters lök genom åren. Azurlök, papperslök, guldlök och jättelök minns jag med bestämdhet men ingen av dem har jag sett ovan jord. De kanske ruttnar i min tunga lerjord.



  • Däremot har jag en gång för många år sedan planterat sandlök Hair, A veniale, och den är ett riktigt jobbigt ogräs nu. Finns i flera rabatter i mängder, och jag menar verkligen mängder! Visst är vackra där de sticker upp sina vita silverskimrande höljen, men sen släpper de ut läckra trassliga blommor som snabbt lägger sig ner i en enda röra, samtidigt som det långa täta bladverket vissnar och bildar en brun tråkig matta i hela rabatten. Jag har genom åren testat lite olika marktäckare för att dölja det hela men inte hittat den rätta än. Ska pröva med alunrot Palace Purple nästa år. Den kan kanske tränga igenom den täta lökmattan och klara trycket från blasten som har kvävt både lammöra och blodnäva genom åren.



Det var de rundaste formerna i min trädgård i år. Fler hittar ni hos Bland rosor och bladlöss.



Kommentarer

  1. Godmorgon Lotta,

    Jag fattar inte varför vissa skriver om Hair som ett ogräs och hos mig kommer bara de 3 upp som planterades ifrån början. Å andra sidan är de planterade i ganska mycket skugga och jag kan inte riktigt påminna mig om att jag sett de gå i frö.. Tack för varningen :)

    Visst är alliumens bollar bland de vackraste i trädgården!

    Ha en bra helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Så mange forskjellige allium du har! Selv har jeg bare Purple sensation, men den er et must! Jeg satte noen hvite (husker ikke navnet) for noen år siden, men ingen kom opp.

    SvaraRadera
  3. Alliumbollarna tillhör favoriterna i trädgården.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  4. Vackra Allium, får nog skaffa fler av dem.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Så många snygga bollar du har. Jag var så inne på rosor när jag skulle göra mitt inlägg, så jag glömde helt bort alliumen:)
    Jättefin bild med soluret.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. This autumn I bought first time Allium bulbs to my garden. Hope they look as gorgeus as they are in your garden. I like them very much. Lovely pictures.
    Have a good weekend!

    SvaraRadera
  7. Allium gir en fantastisk flott effekt i hagen!
    God helg :)

    SvaraRadera
  8. Kommer spara, skriva ner kombinationen med björken och den vita alliumen - vackert! A atropurpureum ÄR riktigt mörkt vinröd nästan svartröd om inte har du fått fel. Den är lite dyrare ofta men väl värd pengarna en favorit :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  9. Härliga runda former du har i din trädgård.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  10. Å så många fina allium och vacker vy med uteplatsen i bakgrunden!
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  11. Kirgislök fanns från början här. Har infört ramslök med god(!) framgång. Klotlök självsår sig.
    Kul att se alla dina olika.
    /Anette

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar