Trollhassel!

Jag har en rödblommande Hamamelis x intermedia 'Diana' som jag är mycket förtjust i. Det är en hybridtrollhassel som är en korsning mellan japansk (japonica) och kinseisk (mollis) trollhassel. I många år har jag varit sugen på en gulblommande. Antingen en hybridsort eller den rena kinesiska arten vars blommor doftar väldigt gott. I år tröttnade min trädgårdsguru på mitt velande om vilken sort jag skulle välja och köpte mig en H. x intermedia 'Pallida' i födelsedagspresent. En väldoftande gulblommande trollhassel som nu står planterad bredvid körsbärskornellen med pingstliljor runt fötterna. Förtjusande!

Men idag går jag förbi den rödblommande 'Diana' och vad skådar mitt norra öga....  en gren sticker rakt upp och blommar... med gula blommor!



Lite eftersökningar och det tycks vara Hamamelis virginiana - amerikansk trollhassel som tjänat som ympunderlag till 'Diana'.
Jag får väl klippa bort grenen så småningom men måste ju bara försöka ta sticklingar och frö.

Ibland får jag en känsla av att det sitter nån däruppe och fnissar. 'Gnäller om gulblommat, gör hon? Nu ska kärringen få vad hon tål!....'

Kommentarer

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar