I väntan på våren - med oplanerat plåtjobb

Den första riktigt soliga dagen kom och jag tömde den stora söderrabatten på gamla löv och grenar. Mängder med lökar visade knopp och det kommer att bli fantastiskt fint om någon vecka eller två!

En timme senare tittade jag ut genom fönstret och ser ett rådjur mitt i rabatten!

Jag har känt mig någorlunda säker efter att vi fäst upp armeringsnät, fårstängsel och rådjursnät samt byggt plank runt hela tomten. De blev lite glipor när träden rasade i vintras men de har vi täppt igen och jag har inte sett några spår sen dess. Hur kom detta djuret in??

När han upptäckte mig svalde han fort en munfull krokusar och fick bråttom mot gränsen. Jaja, tänkte jag, där har jag satt armeringsnät, glöm att du kan komma ut där. I nästa sekund stod jag bara och gapade eftersom monstret sprang längst ner i trädgården och tog sig igenom en ruta i armeringsnätet!!! Visst måste jag ha sett fel men hur det annars gick till vet jag inte eftersom djuret varken kröp eller hoppade och det fanns ingen glipa i armering. Så jag var tvungen att gå in och googla och minsann, på en sida hittar jag informationen att rutor i rådjursnät bör vara max 15x15 cm. Mina är 20x20......

Solen gick i moln medan jag gick runt och satte tillbaka allt vinterskräp igen, nu som provisoriskt pinn/grenstaket i några av alla hundratals 'kryphålen'.

På kvällen fick jag en idé och otålig som jag är måste den omsättas direkt. Ute i förrådet grävde jag fram några tunna plåtbitar jag sparat för att (någon gång kanske) göra vackra tankerutor att fästa i just armeringsnätet. Nu har jag inga verktyg för att skära i plåt, så samma kväll fick det bli ett snabbjobb med hammare och spik, kökssaxen och mina bokstavsstansar. Inga vackra tankerutor här inte.


 Meddelande till både rådjuren och till mig själv...


 När jag köpte plåten provade jag att sätta upp en ruta för att se hur länge den skulle hålla och den har suttit där i alla fall 3-4 år vid detta laget. Vackert rostig har den hunnit bli också. Rådjursbilden är från ett vinterbesök då jag på den norra, rådjursvänliga sidan bjöd på hemlagat knäckebröd. Jag begriper fortfarande inte hur detta stora djur skulle kunna trycka sig igenom 20x20 cm! Såg jag helt fel eller??

Hur som helst - nästan 50 rutor fick jag täckning till men temperaturen (-1 grad) tillåter inte att jag slutför det pilliga projektet med att fästa upp rutorna.... jag får helt enkelt vänta lite till på våren.


Kommentarer

  1. Helt otroligt, kan de komma igenom det lilla utrymmet. Får nog börja täcka mina lökar med nät, innan de kommit upp allt för mycket.
    Ha det fint!
    Marika

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset