Siden/svavel- och småbuskpion

När 'siden eller svavel' nummer 2  blommade (nummer 1 blommar här), så pratade jag med givaren i telefon:
-Rosa? sa hon, Nej, sidenpionen du fick var inte rosa, kan det kanske vara luddpionen?'
-Luddpionen? Jag fick väl ingen luddpion?
-Jo, visst fick du det... siden, svavel, ludd, Canary, Bowl of beauty och den vita från grannen?
-Vita från grannen?? Vad pratar du om??
Efter lite mer småprat lade vi på och jag gick ut och krafsade runt alla pioner i trädgården efter etiketter. Luddpion, vit pion?? Jag hittade ingenting!
Några timmar senare ringde givaren igen.... krukan med grannens vita står fortfarande kvar hos henne - bortglömd. Luddpionen har jag däremot slarvat bort själv!
Äpplet faller visst inte långt från trädet, men tack för alla spännande pionerna lilla mamma (oavsett vad det heter) och ha en härlig mors dag! 

En som jag däremot har full koll på är den första pionen jag köpte för många år sedan, Paeonia delavayi, eller det lite tråkiga svenska namnet småbuskpion. Någon gång har jag läst att den 'är inte speciellt odlingsvärd' men det stämmer väl ändå inte.... jag tycker den är underbart fin! Bålgetingarna tycks gilla den med för de besöker ofta blommorna, så man får vara lite försiktig när man vill titta närmare.

(Ps! Numera tror jag att jag har en sidenpion som skimrar i rosa och jag ska lägga på minnet att det kan dyka upp en luddpion någon gång i framtiden.)

Kommentarer

  1. Oavsett vad de heter, så är de otroligt vackra, gillar speciellt den mörka.
    Ha en fin söndag / Marika

    SvaraRadera
  2. Jaa! oavsett... så är pioner underbara! Har många doftpioner och två buskpioner, som verkligen bjuder på skönhet med sina i år TVÅ blommor! Så snåla med blomningen....Men desto vackrare är de!
    Ha det bäst!
    Lena

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar