Ingångsbågar

Det är perfekt att använda klätterväxter för att markera början på en gång eller en ingång till något nytt. Jag har dock lärt mig att man bör nog tänka lite extra på vad som händer med klättrarna när de veklingen börjar trivas och ta för sig. 

Blåregnet hade en perfekt flyktväg från bågen då det stod ett gammalt plommonträd som gärna tog hand om det. Tyvärr knäcktes trädet av vinterns snömassor och fick sågas ner. Jag har klippt den frodiga klättraren tre gånger redan i år och börjar bli smått desperat. Vad kan snabbt ersätta ett stort plommonträd?
Den andra giganten är piprankan som inte alls vill vara på bågen utan försöker strypa antingen den amerikanska pagodkornellen bakom eller himalayabjörken som sträcker sig in från höger. Det krävs ett antal räddningsaktioner varje säsong.


Här däremot gillar jag tillväxten. Bågen mot lövsalen har en guldhumle som inte stormtrivs på sin vänstra sida och från höger kommer en ganska svagväxande gulblommande kaprifol. Bågen mot japanhörnet hyser några ganska klena grenar av Rosa multiflora samt en fembladig akebia som är ganska omfångsrik men så skir att man knappt märker av den. Jag har även hittat en klematisranka men har totalt glömt vad och när jag planterat den. Kanske en frösådd urnklematis och då lär den väl inte göra något större väsen av sig.


Allra mest gillar jag dock när klätterväxterna svingar sig fritt runt i de stora träden, något jag kämpat i många år för att få dem att göra, och en del börjar faktiskt äntligen greppa läget.


SparaSpara

Kommentarer

  1. Vilka fina bågar Lotta och precis som du säger så utgör de en vacker början eller avslut. En spännande markör och jag får lite känslan av "Den hemliga trädgården" där man har ett äventyr som väntar. Jag hoppas du finner något att ersätta plommonträdet med.

    Ha en fin helg!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Tänk så tydligt det kan bli av att se på bilder. Jag tycker om att skapa rum och dina fina bågar visar verkligen vilken bra början och slut det kan bli. Och plats för fler klängväxter också. Just nu håller jag på och försöker leda några clematis upp i olika träd. Det går så där...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar