En svävande favorit

En av mina absoluta favortiperenner är violruta, thalictrum. Allra mest gillar jag de enkelblommande, höga och svävande, med pärlor till knoppar.


För 6 år sedan planterade jag tre sorter vid den rostiga gamla harven:
Thalictrum delavayi 'Stiernhimmel'- violruta : vit 125cm, juni-sept
Thalictrum dasycarpum - ängsviolruta : vit, 180 cm, juli-sept, violetta stammar
Thalictrum rochebrunianum - skuggviolruta : violett 150 cm, juli-aug

Texten kommer från etiketterna men vilken/vilka det är som blommar kan jag inte luska ut. Här finna höga och låga, vita och ljust lila, men alla har gröna stammar och alla är de lika vackra.


Många fröplantor återfinns i rabatterna runt harven. De flesta av dem gör sig perfekt där de svävar in i elefantgräset, blandar sig med blodflädern eller smeker sammetshortensian. Några hittar inget passande stöd och lägger sig väldigt ograciöst över sina lägre grannar. Dessa rycks upp och placeras med fördel i vas inomhus.




SparaSpara

Kommentarer

  1. Drömskt. Håller med, den är fin. Vad roligt att den frösår sig. Mina är ganska nya så jag är glad att de överlever och får lite höjd!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tycker också att det är svårt att se skillnad på de violetta sorterna. Harven var en urläcker återanvändning. Måste stå massor av gamla redskap runt om här i byn. Tack för tipset.

    Carina

    SvaraRadera
  3. Hej Lotta!
    Förstår att de är favoriter, så fina bilder. Hade ingen aning om att de var så höga. Får nog läsa på etiketten innan jag skaffar en. Snyggt med harven som stöd.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar