Blommig fredag - glädje!

Det finns ju så otroligt mycket att glädjas över. Faktiskt mer än att bli ledsen och orolig över, även om det sistnämnda brukar ta över och dominera tankarna ibland.
Det är egentligen de där små glädjande sakerna som är värda mest. De små guldkornen i vardagen som kan lysa upp en hel dag om man bär dem med sig för att kunna ta fram när den andra sinnesstämningen slår till.


Som när irisen Katherine Hodgkin slår ut sina blekblå blommor. Ljuvliga i det bruna prassliga lövhögshavet. Jag ligger länge på knä och njuter av varenda blomma, varenda strimma, prick och färgskiftning.



På eftermiddagen har rådjuret upptäckt dem och trots galler och nät lyckats krångla in nosen och smaska i sig nästan varenda blomma. Då gäller det att plocka fram det lilla lyckliga minnet....
...och komma ihåg glädjen jag känner över att bo som jag gör, nära skogen, och med glädje acceptera alla vilda grannar som jag får på köpet.

Fler glädjande saker hittar ni hos Bland rosor och bladlöss.

Kommentarer

  1. Trist men som du skriver då gäller det att komma ihåg glädjen. Även här kommer rådjuren på besök. Har sprutat mina lökväxter och annat de gärna mumsar i sig med Trico - inköpt på Granngården. Det fungerar och hittills har jag fått ha allt ifred.
    Fortsatt trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    Så fina de är, och tur att du fick fina bilder på dem.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Vilken söt iris och vilka dumma rådjur - tänk att de ska hitta just det där finaste av fint. Nu måste jag gå ut och kika efter iris i min trädgård!

    SvaraRadera
  4. NÄ-MEN! Jag har dessa finingar också... men inget nät över... trodde inte rådjuren älskade dessa... också! Så nu får jag ut och spraya Trico. Kanske de hinner räddas?
    Älskar dessa Irisar, så ljuva i sina dova färger.
    Men jag har ju redan hunnit glädjas över dem en hel vecka! Så nöjd, ändå...alltså...
    Ha en bra fortsättning med alla glädjeämnen i trädgården!
    Lena i Blekinge

    SvaraRadera
  5. Känner igen mig i detta inlägget - är det något jag har lärt mig när man bor granne med skogen så är det att underbart ibland är kort och dessutom att man måste vara snabbt ute med kameran när vårblommorna tittar fram. Imorgon kan det vara för sent.

    Ljuvliga bilder du visar, här är det nog ett tag kvar tills våririsarna blommar så jag får njuta av dina och andras bilder ett tag tills jag kan ta egna:-)

    SvaraRadera
  6. Visst är det ju så att man kan glädjas åt minnet men fasiken vad svårt det är ibland för man blir ju så ledsen när det man längtat efter så länge äts upp av djuren. Men du fick se dem blomma så det var bättre än att de ätit knopparna :)

    Ha en bra vecka!

    //Veronica

    SvaraRadera
  7. Härlig inställning, själv hade jag gråtit floder efter en så vacker blomma.

    SvaraRadera
  8. Tur du hann njuta av dom, men såklart tråkigt när de blir uppätna. Du får trösta dig med att ni ses nästa vår igen...
    Min favorit iris.
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  9. Verkligen vackra, tur att du hann föreviga dem med kameran. Min lista på önskeväxter blir större och större för nästan varje inlägg jag läser. Vår irisar skall jag bestämt investera i. Trevlig tisdag! /Charlotte

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar