Blommig fredag - English style?

Engelsk trädgårdsstil?
Det som dyker upp i min hjärnas fotoalbum är fantastiska cottage gardens, rosträdgårdar, pampiga välkomponerade parker och det som jag inte hört talas om förrän för några år sedan: stumpery.
Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet när jag fick se denna trädgårdsform och efter att ha googlat och läst allt jag kommit över om ämnet är ha-begäret enormt.  Men jag vill inte ha ett snabb-bygge utan tanken är att det ska få ta sin lilla tid.

Förra året började vi dra ihop våra fällda trädstammar och gräva ner dem som en slags ram. Nu skall stubbar och vackra trädbitar placeras ut runt det gamla bildäcket först och främst. Sen något torvblock, en och annan sten och påfyllning av jord.... och ormbunkar!

Häromdagen tittade jag på TV´s Trädgårdsliv och såg hur lätt det var, så nu ska jag bara invänta stubbarna. Trodde väl aldrig att jag skulle önska en rejäl storm...


Fler engelska stilar hittar ni hos Bland rosor och bladlöss.


Kommentarer

  1. Inte sant! Stumpery kommer nog slå an den svenska trädgårdstrenden i år. Passar bra för alla med stora naturträdgårdar.
    Lycka till med din!
    trevlig helg/
    Luna

    SvaraRadera
  2. Sehr schöne Waldimpressionen...
    Liebe Grüße, Karin

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt inlägg, härlig inspiration, urfräckt. Har inte stött på begreppet tidigare även om jag not sett ett flertal "Stumpery"-inspirerade trädgårdar. Jag har ett område i min trädgård som så småningom skall bli ett Woodland men nu undrar jag om det inte skall bli ett "Stumpery" istllet;-) Trevlig helg! /Charlotte

    SvaraRadera
  4. Hej Lotta!
    Det är inte läge att önska dig en storm, hoppas du hittar stubbar och grenar på annat sätt.
    Kommer att bli kanon.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  5. Förstår dig... ..det är en fantastiskt lugn och skön miljö som bildas. Ormbunkarna är som gröna underverk när de vecklar ut sina nya 'blad' på försommaren.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Jag hade faktiskt aldrig hört talas om Stumpery förrän jag såg teveprogrammet! Plötsligt ser jag ett nytt användningsområde för traven med alla gamla trädstubbar som inte längre duger till ved. Kanske att jag också ska börja läsa på?
    Din start ser verkligen lovande ut! Vad kul!

    SvaraRadera
  7. England er virkelig stedet for inspirasjon til ethvert hagemenneske.
    Dette var nytt for meg! Burde passe bra i den skyggefulle naturdelen inntil skogen....
    God søndag!

    SvaraRadera
  8. Jag är helt inne på din bana! I mitt woodland har det sedan start legat och drällt lite tjockare grenar och gången genom woodlandet har grenar som kant. I vintras bestämdes att det ska maxas med stockar och i morgon kommer en leverans med materiel :)

    Funderar vad det heter på svenska? Stock-trädgård?, Stubb-trädgård?

    //Veronica

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar