Blommig fredag - Månadens bild

En utav de vackraste blommorna jag vet tillhör honungslöken. Den växer snällt i halvskuggan under himalajabjörken och sprider sig sakta men säkert. Jag har planterat högväxt vit allium i samma rabatt vilket jag trodde skulle bli en fin kombination. Än så länge är det väldigt klent med samarbetet eftersom alliumen trivs bäst invid björkstammen medan honungslöken drar iväg åt rabattkanterna.  Till hösten ska jag göra ett försök med att plantera in fler och mixa dem friskt.

Varför den heter honungslök kan jag inte begripa då jag absolut inte tycker mig känna någon honungsdoft och inte heller ser jag en enorm mängd humlor runt just dessa blommor. Det latinska namnet Nectaroscordum syftar på nektar naturligtvis, men även vitlök (skordon) vilket jag inte märker av alls. Kanske måste jag mosa växten för att känna doften och det vill jag verkligen inte göra. Inte heller rådjur, sorkar eller sniglar tycks finna denna växt extremt delikat. 

Sammanfattningsvis är det enligt mig en växt med extra guldstjärna - och så är den också väldigt fotogenisk :)



Fler månadsbilder hittar ni hos Bland rosor och bladlöss.

Kommentarer

  1. Den doftar verkligen ogott om man bryter ett blad eller skär av till snitt. Så löksläkting javisst men honung? Det har inte jag heller begripit. Men en jättebra snittblomma är det också :)

    Trevlig helg! Carina

    SvaraRadera
  2. Jättefin är den men de breda bladen lägger sig över det som finns under. Men det får man förlåta den för.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. Den fanns med bland mina lökbeställningar förra hösten, har inte sett skymten av den.
    Så vacker.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Oj, vad jag ska plantera honungslök till hösten! Tydligen någonstans där bladen döljs av annat - bra att veta. Fantastiskt vacker!

    SvaraRadera
  5. Ojdå! Här ser man skillnad på fotograf och FOTOGRAF:-)! Har försökt att ta bilder på mina och alla ser lika intetsägande ut. Men du lyckas verkligen visa hur fin den är!
    Det där med namn på blommor är inte alltid så lätt att förstå sig på. Ibland bygger vissa namn på rena missförstånd.
    Har aldrig luktat på mina, men intressant det du säger om att de inte doftar. Mina har blommat över för säsongen.
    Kan tänka mig att det är svårt att samplantera honungslöken därför att de tycks flytta på sig efter behag.
    Ha en fin helg!
    /Anja

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar