Blommig fredag - Förändring

En dag hösten 2015 fick jag bara nog av vår gamla syrenberså.
Planterad 20 år tidigare och vildvuxen sen 10 år tillbaka och ett riktigt herkulesarbete att gräva upp.... jag beslöt rätt snabbt att spara hälften som en halvrund skyddande häck mot norr. Den södra halvan som jag spettade upp hade spridit sig ner i slänten och där stortrivdes kirskål, revsmörblommor, vintergröna och ekorrsådda plantor från den stora hasselbusken som står i tomtgränsen. Här grävde jag ner mängder med allium och påskliljor och några stora ruggar med dagliljor. Plantor som tål att grävas upp igen och ersättas med något annat om det inte funkar.


Hela förra sommaren höll jag på att rensa bort vartenda litet kirsblad som vågade visa sig och det gav faktiskt resultat. Dock visade det sig i år att anagrambräckan också gillade stället. Mycket finare än kirskålen men minst lika mycket att rensa bort. Till höger på bilden kan man skymta något som ser ut som en torr gräsmatta. Det är den igenväxta gatstensrundeln som jag faktiskt trodde var förstörd....


...men efter en eftermiddags arbete med en gammal kökskniv och en hård borste visade den sig vara riktigt fin. Jag har faktiskt suttit här någon timme eller två denna regniga sommar och njutit av min nygamla sittplats.


Nästa förändring gäller slänten. Min första idé med dagliljor gick snett och just nu har jag inga nya men en hel lång vinter att komma på någon plan. Vit kransveronika, vit buddleja, vit blodormrot och vit trebladsspira har hittills landat här i 'hasselbacken'.

Fler förändringar hittar ni hos Bland rosor och bladlöss.

Kommentarer

  1. Hej Lotta!
    Vilken skatt du hittade under gräset.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Så snygg din rundel är! Vilken tur att du tittade efter noga. Det där med förvuxna buskar (och träd) måste man ju ofta ta itu med till slut, även om det eg. inte är något fel på dem. Vi ska ta ner två träd som i och för sig är fina men alldeles för stora för sin växtplats nu.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. Oj oj vilket jobb du har gjort där.Bara att ta fram den runda platsen med stenar måste har varit ett jättejobb.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. Mycket arbete, men resultatet alldeles lysande. Vilket mysigt ställe det blev! Det hade nästan varit synd att låta det stället fortsätta i törnrosasömn.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. WOW ilken fin rundel!! Tur du räddade den:) Låter som lunden blir fin med alla de vita blommorna.
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar