Blommig fredag - Trädgården just nu

Just nu i trädgården är det höstplantering som gäller. När butikerna är fyllda med lökar och växter till reapriser så blir det lätt några spontanköp. Jag misstänker att jag inte är ensam om att gräva planteringshål till ett gäng lökar bara för att upptäcka att jag redan satte lökar där för någon månad sen. Det är så det uppstår spännande kombinationer till våren!

Det finns fortfarande några växter som envist blommar vidare. Blodormroten 'Blackfield' vilar sig mot hjärtastern 'Little Carlow'. Bägge är fyndköp från förra hösten och bägge har tagit för sig rejält. Jag gillar dem skarpt! 


En och annan näva och det underbara slingerhjärtat håller sig också fina i den milda hösten. Slingerhjärtat är en frösådd planta med rätt många år på nacken nu och de första åren stod den i kruka som jag släpade in i växthuset varje höst. De senaste åren har den fått vara ute året om med lite extra löv över sig och trivs ypperligt med detta arrangemang. 


Höstkrukan vid entrén är i år planterad i dova färger och förhoppningsvis håller den sig fin några veckor till. Den lilla murgrönsviolen är stjärnan som jag aldrig lyckats övervintra utan måste köpa en ny varje år eftersom jag inte vill vara utan den. Ute, nergrävd i växthuset, mörkt i förrådet eller ljust och svalt i kallhallen - inget har fungerat. 


Hösten är härlig även om trädgårdsarbete snart övergår till att sitta med papper och penna. Det är nu, medan jag packar ihop trädgården för säsongen, som planeringen börjar inför nästa år och inspiration behövs i mängder. Så roligt att Blommig fredag är igång igen! Fler höstträdgårdar hittar du Bland rosor och bladlöss.

 

Kommentarer

  1. Vilka fina fynd du gjort :) Lökproblemet känns igen och är det inte nysatta lökar så är det äldre som ligger i lager ner genom jorden. I år har jag satt i helt nygjorda bäddar, det går enklast så.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    Så fint det blommar, blodormroten lägger jag på minnet, behöver flera växter som blommar sent. Den lilla violen brukar jag köpa varje år, men lyckas inte hålla den vid liv heller. Har många lökar som skall grävas ner, tror jag lägger dem i min dahliabox, där finns inga sedan förr.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Riktigt fina bilder med härlig känsla. Här är det också lökplantering som gäller och ja, det blir lök på lök här också. Har funderat på blodormroten länge men är lite osäker på om den tar för sig för mycket. Kanske är det skillnad mellan olika namnsorter.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Så skönt att höra om fler som glömmer var lökarna har satts! Tokigast är när man lyckas ha sönder en lök bara för att man ska stoppa dit ytterligare en.
    Mycket vackert hos dig, så här om hösten.

    SvaraRadera
  5. Höstkrukan ser behagligt vacker ut, en sådan skulle man haft.
    Blodormroten såg jag alldeles nyss hos någon annan. Trevlig nykomling i trädgården.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Joda, jeg traff nettopp på en gjeng nyplantede løk da jeg skulle sette ned flere i går :) Oisann, hadde glemt at det var opptatt...
    Fine planter som blomstrer!
    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  7. Jag skulle egentligen ha klippt gräset en gång til, men lusten att göra nåt ute är helt och hållet borta. Frosten i veckan som var tog den tydligen med sig..... Istället är det växthuset med sin värmefläkt som gäller!
    KRAM - Susie

    SvaraRadera
  8. Väldigt, väldigt snygga bilder av vacker höst :)

    Utav någon märklig anledning överlever den lilla violen hos mig... Lucky me ;)

    Ha det gott!

    //Veronica

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar