Dammen denna sommar

Det bästa vi gjort i trädgården är dammen. Denna varma, torra sommar har det blivit ett äkta vattenhål. 


Den lilla övre dammen har mängder av av stenar, en lykta och en liten brygga som gömmer elektroniken. Här matchar vit fetknopp kallans vackra, prickiga blad.


Sen kommer den lilla bäcken flankerad av ormbunkar och en lågväxande japansk lönn. En liten gång följer bäcken och på andra sidan slåss funkian Big Daddy, blodormrot och ett miscanthus-gräs om platsen. Mitt i rabatten blommar violruta 'Kina' otroligt vackert. Här kan Svante pyssla i evighet!


Men det är runt det största vattenhålet det händer saker. Här hittar man sniglar, salamandrar, grodor, trollsländor och mygg. Fåglar badar, igelkottar snörvlar och bålgetingar dricker. Alla samlas här. En vacker morgon tittade jag ut och såg en and plaska runt! Själv sitter jag gärna i vilstolen till långt in på kvällen och lyssnar på tystnaden. Fast det är ju aldrig tyst. Det prasslar både i träden och buskarna, speciellt ute i skogen, och jag önskar att jag inte sett så många skräckfilmer i mina dar.



Salamandrarna lever förresten. Jag hittade dem under en kruka jag flyttade och kunde bara inte låta bli att vända på dem för att se deras fantastiska magar. De spelar döda ett litet tag så man hinner ta ett foto. Trollsländan är däremot bara ett tomt skal. Jag har aldrig sett själva födseln men hittar mängder med skal varje år.

Lotta

Kommentarer

  1. Hej Lotta!
    Vilken härlig plats, kan förstå att du sitter där och njuter.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Å så härligt det låter :) Särskilt tanken på solstolen och lyssnandet i kvällningen.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar