Trädgårdströtthet - finns det?

 Mina handlingar har fått konsekvenser!! Besvärliga sådana!! Att röja i björkbacken kunde jag ana skulle störa sork och mullvad redan innan jag satte spaden i jorden ..... men så till den milda grad!!
I min enfald trodde jag att de kanske skulle flytta in till den intilliggande ödetomten, men icke...rakt in i mina rabatter for de. Dessutom misstänker jag att min tyska sommargranne testar någon ny effektiv tysk bekämpning, för de små djuren väller in till mig från det hållet också.
Så i snart en månad har jag varje morgon gått ut och fällt en tår över plantor som ligger uppgrävda i jordhögar och buskar vars blad plötsligt hänger vissna på grenarna. Det jag hunnit med har jag försökt plantera om men tyvärr har mycket smått gått förlorat.

Så, kan man bli trött på sin trädgård?  ........   Svar JA!!! ...det är knappt så jag vill se den längre.

I morse tog jag med kameran för att leta efter lite positiva vinklar och visst hittade jag lite fint - det gäller bara att hålla sig till mantrat: se inte ner, se inte ner....

Hostagången med 'Sum & Substance' i blickfånget

Sammetshortensia (Hydrangea sargentiana)

Frökapslar på Clematis alpina

Liljor i japanska rabatten

Bär på paraplybladet (Diphylleia cymosa)

Skuggviolruta (Thalictrum rochebrunianum) klär in harven
Kobrakallor, japansk lönn och hosta har alla drabbats av sorkinvasionen men tycks ha överlevt

Utsikt från den nyrensade björkbacken

En nyinköpt lönn väntar på plantering

Acer palm.Oridono-nishiki heter skönheten

Tre mullvadar hade jag fått i mina fällor också så visst blev jag lite nöjd på min morgonrunda. Tills jag kom till en uppgrävd gräsplätt där jag stampade runt lite extra. Plötsligt såg jag hur det började röra sig från ett hål lite längre bort..... jag hade irriterat ett gäng jordgetingar! Det var bara att rusa in och ta betäckning bakom stängd dörr.

Jag blir så trött......


Kommentarer

  1. Nämen, stackare! Så typiskt att alla jobbiga djur måste flytta just till dig. Man blir ju så ledsen när plantor blir förstörda, och jag förstår verkligen att du blir trädgårdstrött. Hoppas att du kan få några bra tips här i bloggen om hur man blir av med otyget! Pepp-kram till dig!

    SvaraRadera
  2. Eländes elände....klart man blit trött.
    Det ser trots allt ut som att du har en hel del kvar att glädjas.
    Av nån anledning blommar min sammetshortensia inte i år. Undrar varför.
    Jag stötte på jordgetingar förra sensommaren och tegelstenarna som jag täckte marken med där ligger fortfarande kvar i en hög....hmmm...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  3. Låter inte så kul det där.Vad gör man när det blir så många.Så nog kan jag förstå att du blir trädgårdstrött.Mördarsniglarna får mig att känna så när de på en natt kan ha smaskat i sig en nyplanterad växt.Då känner jag vi så gräs över hela tomten.MVH

    SvaraRadera
  4. Usch vad tråkigt det låter. Hoppas att du kommer till bukt med eländet.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Förstår att du är arg och ledsen. Det låter inge kul alls. Hoppas du finner en lösning på problemet.
    Men trots allt har du mycket fint hos dig.
    Stor kram från Maria

    SvaraRadera
  6. Nej, vad jag lider med dig! Det är kämpigt när man får motgångar...sorkar är inte roligt! Vi har ängssork vilket jag är tacksam åt, alltså att de håller sig ovan jord istället för under.
    Jag hittade den här länken http://www.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml?thread_id=813068&forum_id=13 med tips om hur man gör sig av med sork. En del mer avlivningsbenägna än andra. Hoppas du får rätsida med problemet. Sänder en stor portion energi till dig!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Jaddå visst blir man det ibland..åtminstone tappar jag energin.Att du känner så det kan jag förstå!Igår var jag på Rosendal o de har enorma problem berättade trädgårdsmästaren.O vi såg hål överallt o man kände när man gick i tex. rosenträdgården att den var underminerad.När vi fikade såg vi tom.en sork springa runt i en plantering...
    Du har en så fin trädgård Lotta!Ser så naturlig ut jag gillar den jättemycke :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  8. Så underbart du har det! Så vill jag med ha det i min ickeexisterande lund, när jag blir stor och den finns. Fast sorkarna står jag gärna över. Och ditt paraplyblad är jag gröna av avund på di för!
    Ha det!

    SvaraRadera
  9. Vilka prövningar du utsätts för, hoppas att du kan bli av med odjuren! Men du har verkligen mycket vackert i din trädgård att njuta av, men jag förstår så väl att du blir trött!
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  10. Usch det låter ju inte alls bra, stackars dig! Jag känner igen känslan, jag kände så förra sommaren när vi fick in buxbomssvampsjukdomen och det bara regnade och regnade och regnade... Då ville inte jag heller gå ut.
    Jag håller tummarna för att du kommer på något knep för att få bukt med dem, du skulle ju prova snok?!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  11. Var tråkigt med sork o mullvad :( hoppas du får bukt på dem för du har en så underbar trädgård en riktig oas Kram Suss

    SvaraRadera
  12. Näe.. men kära nån vilket elände de ställer till med för dig! Karbid hörde jag skulle fungera även mot sork, det använder man ju mot mullvadar (säljs i färghandeln) Det är ju definitivt värt ett försök!
    Jag hoppade däremot högt av lycka när jag kom på vad mitt sorkhål var för något, hålet efter en mindre stubbe tillhörande ett träd jag sågat ner för länge sedan... Och när maken sen som grädde på moset talar om att det andra sorkhålet förmodligen inte heller är något sorkhål utan han som tagit en stor maskros klättrade jag allt högre på min glädjestege. Hoppas bara den lyckan blir varaktig...
    Självklart får du lägga ut bilder från vår träff =) Det var sååå skoj att få träffa dig och de andra! Jag ser fram emot fler träffar.
    Din trädgård ser fantastiskt vacker ut på dina bilder och lönnen, vilken snygging!!! Själv halkade jag över en Acer pseud. 'Eskimo Sunset' förra veckan, nu planterad vid entrén.
    Hoppas ditt sorkproblem går åt rätt håll / Styrkekramar gittan

    SvaraRadera
  13. Hej fina Lotta! Var har du tagit vägen? Hoppas verkligen inte de nedriga sorkuslingarna har skrämt bort dig från trädgårdsvärlden! Saknar dig och dina roliga/finurliga/tokiga inlägg. Kunde jag skulle jag skicka ned min sorkpolis Hedvig. Den katten tar död på det mesta. Hoppas att Sunes semester är slut och hjälper matte!
    Varma kramar i mängder!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar