Plötsligt i paradiset

Magnolia kobus, kungsängsliljor bland vitsippor och podophyllum 'Spotted Dotty' i ett traktordäck det äntligen börjat växa mossa på

 Det var ungefär vid den här tiden förra året som jag gav upp trädgården på grund av snigelinvasion. Jag har haft i bakhuvudet hela tiden att det troligen kommer att bli samma sak i år med, men av någon anledning har detta inte inträffat. Några jämförande siffror:

En dag förra året, på vår 20 meter långa väg till garaget, slutade jag räkna då jag klippt 80 sniglar... som alla låg synliga på gången eller i gräset bredvid.....   i år har vi totalt klippt 6 stycken här!

Förra våren då jag inhandlat nematoder och skulle samla ihop ca 1000 sniglar och lägga i nematodbad så tog det mig bara ca 1 timme och alla hittade jag i samma rabatt! Då var det allt från 1,5 till 5 cm långa sniglar jag jagade. I år har jag hittat ungefär 50 sniglar i den storleksordningen... totalt i hela trädgården!

Hasselbacken med lila färger i tulpaner och alunrot samsas med ramslök. Akebia klättrar runt i prydnadsapel 'Eleyii' och matchar en kruka med lila sommarblommor.

Vad är det som har hänt? Redan förra året märkte jag en drastisk minskning under augusti så kanske strök många med under den sista sommartorkan. Fler minusgrader under vintern, kallare vår och torrare försommar kanske också är bidragande. Jag hoppas naturligtvis att min bekämpning med sax, nematoder och (tyvärr) gift har bidragit något för då kanske det finns en chans inför nästa invasion.

Tulpaner, tulpaner och några löjtnantshjärtan... allt övervakat av Svante

Hur som helst så har jag hela maj månad befunnit mig i ett slags lyckorus med växter som jag inte sett på flera år men som nu lyckats ta sig upp till full storlek som t.ex podophyllum 'Spotted Dotty', tulpaner i regnbågens färger och en kruka med oätna sommarblommor. Detta i kombination med ett härligt väder och en fantastisk blomning har fått mig att känna att jag äntligen har en trädgård igen.

Dags att kavla upp ärmarna och börja återskapa mitt försvunna paradis.. naturligtvis med saxen redo.

Ha en härlig vecka 

Lyckliga Lotta



Kommentarer

  1. Så skönt att du slipper från det värsta antalet av sniglar i alla fall! Här, där det varit och är otroligt torrt, så har jag aldrig haft några mördarsniglar på tomten. Fast ett år hade vi några - ett tjugotal - vanliga sniglar i en stor rabatt. Men då var det ovanligt blött - och dessutom vattnade jag just den rabatt för jag hade en del nysatt.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    Vilka härliga bilder i vackra kombinationer, ser ut som ett paradis. Hoppas att du blivit av med de eländiga sniglarna eller decimerat antalet i alla fall. I år är det mycket snäckor, de sitter överallt men är ganska harmlösa i jämförelse med de stora sniglarna, som jag klarat mig undan.
    (peppar, peppar)
    Ha det gott /Kram, Marika

    SvaraRadera
  3. Så fint at du kan glede deg over hagen igjen:-) Og, at det er færrre sniler hos deg. Det er få her enda,og vi håper sprengkulde og dyp tele har hjulpet noe. Sniler med hus derimot har vi mange av, og de gjør også stor skade...Men det er en flott tid nå.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvaraRadera
  4. Så fina bilder från din trädgård och vad kul att du känner för trädgården igen. Aldrig kul när något gör att det känns motigt och hopplöst.
    Har just nu en liknande situation som du hade förra året och är ute på snigeljakt morgon och kväll. Ser att antalet börjar minska och känner lite hopp. Lyckligtvis håller de sig mest till en begränsad del av trädgården.

    Ha en fin vecka. Ulrika

    SvaraRadera
  5. Hmm jag tror inte vädrets makter biter på dem överhuvudtaget. Torka gör att de går i vila men sen attackerar för fullt. Jag tror, min erfarenhet, att det är ditt slit med att bekämpa dem som gett resultat. Jag hade torr sommar och kall vinter men här var överfullt av sniglar i våras. Däremot är ett par ställen där de var bedrövliga förra året och där jag plockade och la ut snigelmedel fria i år. Jag ser det på hostorna som var bedrövliga förra året och fina i år. Så det lönar sig... :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar