Den resen gick... ut!

Slutet av januari och våra skymningslampor är tända dygnet runt. Lite dystert med andra ord men jag har en ledig dag och tvätt och moppa golv står på agendan. Jag ska bara ta en tur i trädgården och titta på snödropparna. De lyser som små vita fläckar överallt.

Tyvärr är det inte bara snödroppar som lyser vitt i rabatterna. Alla etiketter som sticker upp är fruktansvärt fult och ärligt talat inte helt nödvändiga. Jag beslutar mig för att plastsanera trädgården och lägger alla etiketterna i en låda med fack där varje rabatt får ett eget fack. De enda etiketter jag vill ha kvar är namnetiketter för t.ex klematis eller som på bilden, rhododendron, och här testar jag en zinketikett med en vatten- och UV-säker penna. 


När jag krafsar runt efter etiketterna ser jag mängder av små snigelbarn. Jag upptäcker en hel snigelbarnkammare vid mina frösådda trädgårdsnejlikor. De ska blomma för första gången i år men nu är de halvt uppätna och plötsligt är jag i full gång med att lyfta bort lövtäcket och räfsa fram både det ena och andra som är på väg upp. Vid det laget hade ett lätt duggregn övergått till ett ganska rejält regn men eftersom jag för några år sedan beslöt mig för att alltid slutföra ett jobb så drar jag fram skottkärran och samlar ihop lövhögarna och kör iväg. Men var lägger man snigellöv egentligen? Förr har jag lagt dem i den öppna komposten men nu tänker jag testa att lägga dem i foderhinkar med lock. Tanken är att när nedbrytningen börjar och det blir varmt i hinken så kryper sniglarna ut och upp och där står jag, redo med saxen.


Genomblöt och härligt trött får jag med mig lite maschésallat från en av pallkragarna och upptäcker då att den mörka julrosen börjat blomma och plötsligt vill jag inte gå in till tvätt och mopp. I stället åker jag till affären och inhandlar fröer för nu har jag tjuvstartat och är redo för mer.

Mer spännande resor hittar ni hos Trädgårdsfägring

Kommentarer

  1. Vad otroligt duktig du är! Jag är full av beundran!! Även om min rygg var Ok och jag skulle kunna gå ut och fixa lite, så vägrar jag att göra det i regn. Inte ens på sommaren..... :-)

    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  2. Underbar resa och landning i nuet. De små sniglarna har jag också sett och mördat en del. Har tänkt lägga ut snigelmedel men vet inte om de ens kan svälja en pellets av vanlig storlek. Stor skada gör dem i vart fall. Din idé lät vansinnigt bra den ska jag nog testa...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset