Blommig fredag - Oväntat

Helt oväntat dyker det upp saker i trädgården som får en att häpna. Det kan vara spontana uppkomlingar eller bortglömda nykomlingar, plantor som återuppstått från de döda eller som fört en skymd tillvaro och plötsligt kliver fram i rampljuset. Jag slutar aldrig att förundras.

I år är det två tulpaner som gör mig förbryllad. Den ena står på den gamla kompostplatsen, i ensam majestät bland kirskålen och är enormt stor och vacker. De andra är ett helt gäng i den japanska rabatten. Här planterar jag bara enkelblommande lila tulpaner. Ibland med vita strimmor men aldrig dubbla som de som blommar här nu.... i mängder! Jag kan bara anta att det varit felmärkta påsar jag köpt och tacka för denna bonus. De är mycket vackra!


Nästa frågetecken är något jag först trodde var en skunkkalla jag köpt för många år sedan och tappat bort. Men nu tycker jag mer den liknar en munkhätta. Problemet är att jag bara inhandlat två munkhättor genom åren. Arum italicum som snällt står kvar på sin plats i raritetsrabatten, och så den fläckiga Rune som blommar för fullt i ormbunkshörnet. Någon som har fler förslag på vad det kan vara?
Till sist hittade jag en liten 'Gold Lace'- primula. Den har jag ibland köpt som krukväxt till påsken men det var många år sedan sist och aldrig har jag planterat den i rabatten. Hur går detta ihop?


Mer oväntat hittar ni hos Bland rosor och bladlöss.

Kommentarer

  1. Hej Lotta!
    Ibland förstår man inte riktigt hur det gått till. Felmärkta tulpaner råkar jag ut för rätt så ofta, men växter som dyker upp från det blå, mer sällan, men det händer. Oväntade överraskningar.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Trädgården bjuder oss ofta på trevliga överraskningar och man blir oftast glad över de små under som sker.I ditt fall så har det ju dykt upp helt underbara sådana.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  3. Kanske har fåglarna hjälpt till med spridningen av munkhättan... Den lilla primulan var jättesöt och måste varit en glad överraskning. Men visst händer det konstiga saker i trädgården. I vår har jag nästan varit övertygad om att någon hade grävt upp min ena cypripedium. Jag har först krafsat och sen grävt utan att hitta tillstymmelse till rotbit - ovanligt även för döda växter. Men nu häpp så står den där... :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Ibland blir det oväntade oväntat bra! Och lökar kan man aldrig lita på. Märkningen är ofta fel.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Jag streamade precis sista avsnittet av Garderners World och där var ett reportage om Skunkkallan... Jag tycker precis din ser lika ut :)

    Vill oxå ha :)

    //Veronica

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar