Ingen rosträdgård

Under en period var jag fast i rosornas värld och planterade en hel del. Gammeldags buskrosor eller engelska austinrosor var favoriter. Det finns inte så många kvar idag men de som står här är vanliga, tåliga, blomvilliga och ibland fantastiskt doftande ljuvligheter. Alltså rosor som varken behöver så mycket jobb eller ens gödning. Mina får i stort sett inget av det.

Först ut är Poppius. En stor och hög rosbuske som blommar mycket bra trots sin något mörka placering. Lika blomvillig är Flammentanz som tittar fram genom spjälorna i grinden. Tyvärr doftlös men det uppvägs av en mängd röda blommor och ett friskt bladverk. Den får en extra liten kick med Valdemar som bakgrund. 

Den enorma Valdemar som alltså slår alla andra med hästlängder vad gäller blomning. Han klättrar litegrann på sin båge, men till största delen har han lämnat bågen och gett sig upp i både blodhäggen och ormhasseln som står bredvid. Går man ner till dammen och tittar tillbaka mot huset så ser man Valdemars baksida breda ut sig högt upp i skyn. Det är verkligen en magnifik syn - speciellt i solnedgångens motljus. Tyvärr har han ingen doft att tala om vilket däremot Stanwell Perpertual har. Det är en liten söt pimpinellros som här har tyngts ner av regnet och landat i kudden med timjan. Ingen ros man direkt häpnar över men en riktig överlevare i denna rosovänliga trädgård.

Honungsrosen är en annan favorit som tycks tåla det mesta. Denna är planterad någon halvmeter från en rejäl björk vilket den sakta men säkert klättrar upp i. I den romantiska rabatten skjuter en mörkt lila ros upp något veka grenar. Jag var övertygad om att det var Nuit de Young tills jag kom på att det är ju en mossros och här syns ingen mossa alls. Kanske är det Tuscany som jag har för mig ska ha planterats här någon gång, men det är väl en rätt så robust gallicaros. Hur som helt är den väldigt fin. Liksom den sista av mina tåligaste rosor. Den doftar underbart, har vackra blommor och heter kanske Mme Boll eller kanske Königin von Dänemark. 
I den bästa av världar får jag en dag besök av en rosexpert som identifierar alla mina rosor och beskär dem efter alla konstens regler - tills dess får jag njuta av dem ändå.

Kommentarer

  1. Ljuvliga bilder! En Valdemar har stått på min önskelista länge. Måste bara hitta en bra plats och en stark klätterställning.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Fina bilder på vackra rosor. Har precis planterat en ny honungsros. Har en buskros som jag tror är Poppius, blommar fint i början av juni. Den lila är en skönhet.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar