Rosor, liljor och regn

Efter över en månads torka är min skogsträdgård inte speciellt vacker. De fuktälskande perennerna har dukat under och ormbunkarna står torra bland gulnande marktäckare och brun mossa.

Tack och lov finns det en del växter som trivts i värmen och torkan. 

Rosorna 'Poppius', 'Valdemar' och R. helenae är säkra kort medan nykomlingen 'Velichenblau' överraskar mig med hur fantastisk vackra blommorna är när de vissnar.

Årets glada överraskning är krolliljorna. Jag har i många år fått fröer och små plantor från min mammas krolliljeäng och äntligen får jag lön för mitt tålamod! Underbar blomning lite överallt i lövsalen och förhoppningsvis en start på min alldeles egen krolliljeäng.  

 


I morse vaknade vi till ljudet av strilande regn och både jag och K stod strax på altanen och njöt av den friska luften. Även om det bara var en liten ynklig klunk för den törstiga marken så nästan syntes det hur små blad och stjälkar sträckte på sig och allt såg lite grönare ut då dammet sköljdes bort. Någon timme senare föll den sista droppen och ska man tro meteorologerna så dröjer det till nästa klunk. Håll ut min älskade skogsträdgård!

 Lotta

Kommentarer

  1. Hej Lotta!
    Wow vilka rosor, och den blå ser helt fantastisk ut. Krolliljorna börjar blomma här också.
    De är helt nya hos mig, så inga kolonier ännu, men det får det gärna bli.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Himmel, så mye vakkert som blomstrer hos deg. Rosen tar prisen og 'Velichenblau' var riktig så lekker. Du tar fantastiske bilder. De har et helt spesielt preg med din egen signatur. Jeg nyter hver gang jeg er inne her hos deg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  3. Vackra krolliljor. En favorit även här.
    Glad midsommar!
    / Birgitta

    SvaraRadera
  4. Valdemar - vilken ljuvlig bild. En ros jag läst mycket om och när jag ser din bild så faller jag handlöst. Fina krolliljor också. Åkte förbi ett stort gammalt äppleträd igår och det var helt fyllt av en blommande honungsros :)

    HA en härlig midsommar! Kram, Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar