Blommig fredag - sommarens vackraste!

Denna sommar var ingen fjärilssommar hos mig. I vanliga fall brukar man se en och annan fladdra omkring på försommaren bland tulpaner och lite senare i kryddlandet. Denna sommar var det inte förrän buddlejorna började blomma som fjärilarna dök upp - men då äntligen kom de och förgyllde trädgården. 

Sommarens vackraste!









I år tänkte jag pröva att locka till mig fler fjärilar. Ett tips jag fått var att blanda råsocker med vatten och lite apelsinsaft och mätta en bit svamp med lösningen. På loppis fyndade jag små vågskålar som blev helt perfekta fjärilsmatskålar, upphängda i silverpäronet. Sen släpade jag dit en solstol och slog mig ner med kameran och en drink. Här skulle fotograferas fjärilar!
Det dröjde inte länge förrän jag fick fly därifrån med helt ogjort arbete. Fjärilarna fladdrade bara förbi med kurs på dahliorna medan mina skålar med omgivning fylldes av flugor och getingar. Fiasko!
En annan källa gav mig intrycket att om jag hängde upp apelsinskivor i träd och buskar så fick jag i stort sett slå mig fram bland fladdrande fjärilar. Ja, vad kan jag säga.... bzzz som alla flugor och getingar som jag återigen bjöd på fin supé. Fjärilarna höll sig bland blommorna... så nästa år ska jag plantera fler fjärilsblommor och strunta i både socker och apelsiner!


Sommarens vackraste kan ni se mer av hos Hélena Bland rosor och bladlöss.

Kommentarer

  1. Så vackra fjärilsbilder! Saknar mina buddlejor som inte klarade vintern 2011.
    Ha en fin fredag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Ok, tack för tipsen, då är det bara att fortsätta med växterna alltså. Det var nog den kalla juni som satte stopp för fjärilarna här.
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Skrattar då jag läser ditt inlägg, kan se hur du sitter där och fäktar bort flugor och getingar. Hursomhelst: Bra kämpat!
    Ja, och hoppas att den enkla vägen fungerar bättre...
    Underbara bilder!
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Vakre sommerfugler og flotte bilder! Ha en fin helg :-)

    SvaraRadera
  5. Fina och fantastiska är de! Och somliga flugor är rätt snygga de också, men...Klart fjärilarna hellre tog riktig mat när det fanns! Kanske kan knepen fungera innan och efter deras favoritväxter? Biodlare stödmatar ju sina djur :)

    SvaraRadera
  6. Många fjärilar har du ju ändå haft på besök och att fånga dem på bild är inte det lättaste.

    På blomstervandring i vår by i somras lärde jag mig hur viktigt det är att det finns värdväxter för fjärilarnas larver. Varje larv har sin favorit och de verkar ganska kräsna. Många värdväxter som fjärilslarverna behöver verkar finnas bland ängens blommor, i diken och dungar.
    Sönderätna plantor och trasiga bladverk i trädgården gör oss ledsna men kanske är det en blivande fjäril som ätit sig stor.
    Vad jag vill säga är att det är lika viktigt att ha en god miljö för larverna som för själva fjärilarna för att få många besök hela säsongen och vad som växer utanför trädgården är minst lika viktigt.
    Blomflugor gör förresten mycket nytta i trädgården så jag tycker du ska fortsätta mata dem : )
    Här är en länk som kan vara till hjälp http://www.lepidoptera.se/vardvaxter.aspx
    Ha det så gott i helgen
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Sommerfugler gir vakre opplevelser :-)

    SvaraRadera
  8. Fjärilarna kom sent i år även hos mig, fantastiska bilder. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Så fine sommerfugler!! Jeg hadde nettopp et innlegg for å opplyse mer om admiral sommerfuglen på min blogg!! Jeg følger deg videre! Velkommen innom meg!!

    SvaraRadera
  10. Nej det blir inte alltid som man tänkte sig
    Bättre lycka nästa år.
    Ha en fin fredag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  11. Vilka underbara bilder....så vackra......=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  12. Så mange forskjellige! Vakre

    SvaraRadera
  13. Tänk att det aldrig som man tänker sig. Fjärilsväxter är nog det säkraste kortet :)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  14. Blommor är bäst. Här är det olika Ligularia som drar mest fjärilar. Fina bilder!
    Ha en fin helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
  15. Haha! Så himla typiskt att det blir nåt annat som kommer istället! Men du har verkligen fångat vackra bilder på fjärilar!
    Den översta till höger har jag aldrig sett!? Vet du vad den heter?

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det typiskt - och lite pinsamt för jag hade väl kunnat begripa att det var flugor och getingar jag skulle locka till mig med allt socker. Jag kan absolut ingenting om fjärilar men tror att det kan vara en pärlemorfjäril - med väldigt trasiga vingar! Tack för din snälla kommentar och ha en bra vecka. //Lotta

      Radera
  16. De är fina inslag i trädgården, vilka fina bilder du tagit!
    Trevlig helg, hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
  17. :-D Kan riktigt se mig dig framför mig när du flyr från flugor och getingar med drinken i högsta hugg :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  18. Vackra bilder fick du trots allt! I sommar har jag till min glädje sett långt fler fjärilar än förra sommaren. De älskar bland annat en Agastache. Tanken att sitta bland fladdrande fjärilar slog rot hos mig och en fjärilshörna för solstolen, naturligtvis med ett litet drinkbord. ska skissas på :)

    Ha en fin söndag! Kram, Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar