Gröna, sköna 3:e advent

Tredje advent och trädgården är fortfarande grön med höstkrukor i perfekt skick. Stormen Alexander som drog förbi häromdan lämnade knappt några spår alls. Träden gjorde sig av med lite gamla grenar och överflödiga kvistar som jag samlat ihop till vårens första brasa om några månader. Det är härligt att kunna gå ut och bara njuta av kylan och riktigt känna hur mossan stortrivs i den fuktiga luften. Jag kan inte förstå hur man kan lägga massor med arbete på att bli av med den, än mindre hur man kan ösa ut diverse kemikalier för att döda den. Själv bär jag runt små tussar och försöker starta nya mosskolonier där jag kommer åt. Jag har tryckt fast några på de gamla slipersen runt dammen och hoppas att fåglarna kan lämna dem ifred. Det tycks mig som om dammen har lockat en mängd fåglar till trädgården. Bara på min lilla runda idag lyckades jag skrämma bort både hackspett, en massa stjärtmesar och till och med en liten flock domherrar. De sistnämnda brukar jag vanligen bara se vid fågelbordet lite senare inpå vintern och sen på vårkanten när de skördar körsbärs- och syrenknoppar, till min stora förtret. Jag får kanske laga till ännu mer fågelkakor så de lämnar mina knoppar ifred.  


Inne dukas det fram med hembakade lussebullar och nyköpta julrosor. Det är inte länge som julrosorna får stå på köksbordet. Deras huvudsakliga uppgift är att förgylla lövsalen så småningom och fortsätter detta vädret så kan de kanske planteras ut redan till jul. 



Trevlig 3:e advent


Kommentarer

  1. Skönt, grönt väder, det passar mig perfekt! Liksom mossa!
    Ha det bra!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Sköna, mysiga bilder att vila blicken på. Och jag delar mosstankarna också. Dels är den vacker på många platser och dels så är det en kamp med något som tar en massa tid, en kamp som jag ändå aldrig vinner :)

    Ha en härlig vecka! Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder. Jag gillar också mossa, det är vackert. Många mossbekämpare har säkert mossa inne nu till jul, i adventsljusstaken eller något blomsterarrangemang..Tänk vilken lyx att kunna gå ut och hämta lite mossa till husbehov :)
    Önskar en härlig 4e advent och God Jul
    Kram Lily

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar