När livet ger en rönnbär....

...så ska man kanske binda kransar. Just nu är jag inte speciellt sugen på kransbinderi, men vi var tvungna att beskära några rönnar och bären måste ju tas tillvara på något sätt. Röda från vanlig rönn, små brungröna från carmencitarönn och stora orange från doodongrönn. Nu hänger det knippen på tork i kallhallen och faller lusten på så blir det kanske en krans, eller fågelmat, så småningom. För vad man än tycker om det, så är hösten på intåg och efter den följer vintern. Det var när vi beskar rönnarna som jag även var tvungen att kapa grenar av katsuran. Dessa blev sen liggande i en rishög och några dagar senare spred sig den söta karamelldoften genom trädgården. Jag fick lite jul-feeling och nöp av gurkörtens blommor och frös in. Till jul ska dessa isbitar klirra i juldrinken... eller eventuellt i nyårs-champangen. (De vita blommorna kanske försvinner i isen och dyker fram som något äckligt slask men då är väl drinken nästan slut och man tål en och annan överraskning.) Det blir i alla fall inte i något glas med citrondricka för citrusträdet har bara producerat en ynka liten grön frukt i år. Kan det vara så att jag har glömt att ge gödning under hela säsongen? Jag skäms lite över hur dåligt jag behandlar mina krukade växter.



Nu driver jag runt i trädgården för att hitta mer spara-till-vintern-fint. Grannen har en fantastisk ros med flaskformade nypon. Jag ska nog gå över och snacka lite..... om det bara kunde sluta regna!

Kommentarer

  1. Ja, det är inte alltid man sprudlar av energi då varje sekund av den vakna tiden fylls med olika kreeringar. Man är väl int' mer än människa .-)! Själv älskar jag rönnbären. De är jättefina som buketter - så som dina. För många år sedan gjorde jag ett jäääätttelångt halsband av torkade rönnbär - måste varit på 70-talet då orangen och murriga färger var på modet.
    Drinkar dekorerade med gurkörtsblommor är riktigt lyxit - själv har jag inga i år ;-((.
    Ha det gott !
    Anja

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar