Blommig fredag - Arbetsinsats

Min odingsplats har stått klar ett bra tag nu, och jag har stått i fönstret och sett snön och isen lägga sig i lådorna. Men det ryktas att nästa vecka blir det något mildare och då blir det sådd och plantering i lådorna - äntligen!

Min arbetsinsats bestod i att ta bort grässvål och sätta ut ett antal pallkragar. Lägga fiberduk i botten mot trädrötter, sen hönsnät mot sork och mullvad. Kragarnas insida klädde jag med markduk för att förlänga deras liv och mellan kragarna fäste jag remsor av byggplast så sniglarna får det lite jobbigare att ta sig upp. Det ska bli fler snigelkanter i aluminium så småningom. Slutligen har galler fästs upp vid stolpar för bönorna att klättra på, och om jag orkar och hinner så ska jag måla både kragar och galler svarta.

Väldigt liten arbetsinsats för vad jag hoppas ska ge oss mängder med godsaker denna säsong.



Men!....

..... den roligaste arbetsinsatsen återstår. Den insatsen innebär ju att bygga upp en miljö runt omkring. Markbeläggningen - skall gräset vara kvar eller blir det kanske täckbark, singel eller till och med plattor? Behöver jag ytterligare inhängnad mot rådjuren och hur ska jag stoppa katterna enklast nu när jorden ligger frestande bar?  Visst behövs det en bänk att sitta och filosofera (eller sprita ärtor) på? Var ska redskapen jag använder förvaras? .... Massor att fixa med och det ska bli jätteroligt!


Fler arbetsinsatser hittar ni hos Bland rosor och bladlöss.

Kommentarer

  1. Tänk, det var ju precis vad jag gjorde förra våren - byggde lådor och fixade miljön runt omkring. Det var så kul och blev så bra. Har länkat i mitt senaste inlägg om du vill kika hur vi gjorde, man behöver ju alltid samla på sig idéer för att komma fram till hur man vill ha det själv.
    Det artar sig superbra hos dig, så roligt!
    Ha nu en riktigt bra helg!

    SvaraRadera
  2. Men vilket bra tips! Att sätta byggplast mellan kragarna. Jag ska eventuellt skaffa mig några till då ska jag ta använda mig av det. Sniglarna är inte lätta att ha att göra med. Och när det är så milda vintrar så frodas dom ju. Nu hoppas vi på att prognoserna stämmer så vi får varmare väder nästa vecka.

    Ha en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  3. Bra arbeidsinnsats ! Særlig med tanke på hva du får igjen.
    Godt å kunne ha tid til å planlegge og kanskje drømme litt:-)
    Ha en fin helg.
    Eirin

    SvaraRadera
  4. Hej Lotta!
    Ser helt fantastiskt ut, har inte tänkt på att det behövs skydd mot både sork och mullvad, vilken tur jag har. Sniglar har jag inte heller, men små snäckor, och dem håller jag borta med hjälp av koppartape runt den lådan som har en sida mot gräsmattan. De övriga har täckbark runt om, och har inte sett några där. Har också några lådor med nät som bönor och annat kan klättra på, men de gjorde vi för låga, så dina verkar helt rätt i bra höjd. Lycka till med odlingarna.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  5. Ordentligt jobb du uträttat. Måtte din skörd bli din.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  6. Nog tycker jag att ditt jobb var rejält och inte alls litet! Så himla snyggt dessutom. Bra jobbat!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Vilket fint område du skapat, och genomtänkt. Väldigt bra att komma igång innan alla delar är klara. Det måste bli mycket roligare att fortsätta medan du samtidigt får skörd redan i år.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  8. Underbart, önskar att jag var där du är nu. Jag håller också på att fixa min nya köksträdgård men är inte där du är, inte på långa vägar :-) Trevlig Valborg! Kram /Charlotte

    SvaraRadera
  9. Her ser det jo veldig klart ut! Og finere skal det bli :) Har sans for ideen med benken...
    God helg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar