Väl värd väntan!

Äntligen blommar porslinsanemon (Anemonopsis macrophylla) i min trädgård.
Efter 5 års misslyckade frösådder så snubblade jag över en liten planta på en plantmarknad för två år sedan och sen dess har den stått planterad i det gamla traktordäcket nere i ormbunkshörnet.
Det har varit en mycket kall vår, en regnig sommar och värsta snigelåret hittills men inte en skada syns på bladen. Två av blomknopparna har fått vad som ser ut som tidiga insektsskador men det finns totalt 5 knoppar så med lite tur får jag njuta av 3 blommor totalt. Är man lite nördig eller?



Kommentarer

  1. Sötast av de söta! Jag har faktiskt också en, även den har blommat i år, jippi!
    Hälsar
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Den är riktigt vacker, så förstår att du är glad.
    Trevlig helg !
    Marika

    SvaraRadera
  3. Bra nördighet i så fall. Så kul att du fick lön för den långa väntan till slut.
    //Helene

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar