Blommig fredag - Färg!

Visst är det roligt att experimentera med färger och just i trädgården är det ofta väldigt förlåtande, speciellt om man kan sprida sig över en lite större yta. Nackdelen är att det kan ta väldigt lång tid innan man får ett hum om resultatet och då känns det extra jobbigt att börja om.

Som de tre azaleor (inköpta på rea) som skulle vara vitblommande. En är vit, en annan har de mest fantastiska rödlila knoppar men kraftigt rosa blommor. Den tredje är orange! Tyvärr råkade jag plantera de två sistnämnda bredvid varandra och varje år mår jag en aning illa av färgkrocken. 
Förra året beslöt jag att en skulle bort, men ångrade mig och tänkte i stället försöka utöka den ena färgen. Min teori är att med orange dominans då kanske den klatchigt rosa färgen blir som lite glitter och förhöjer det gula... eller tvärtom. 

Läcker som bara den med de mörka knopparna och lite guldstänk bakom. 

Här börjar det skära sig...

...och här är brytningen total... med lila allium som kryper in från vänster också!!!

Som ses på sista bilden plockas det rosa upp av löjtnantshjärta och just den har jag nu planterat fler av i rabatten och runt om. Hoppas det räcker för ju mer jag ser på bilderna desto tveksammare blir jag men teorin måste testas!

Fler färger hittar ni hos Bland rosor och bladlöss.

Ha en härlig helg

Kommentarer

  1. Utomhus är det mesta förlåtande och det är ju inte bara färger utan toner som avgör om det är läckert eller inte. Lite sting gör det bara spännande.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Egentligen är ALLA färger vackra i trädgården, men jag kan hålla med om att det kan bli lite krockar ibland. Och då är det oftast att just den nyansen av färgen inte passar ihop med en annan färgs nyans. Av misstag planterade jag en riktigt röd blomma med en lila - och upptäckte till min stora häpnad att just dom två nyanserna var snygga ihop!
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  3. Håller inte riktigt med. Orange och rosa går visst ihop och jag ser inte att det ena tar ut det andra. Jag tycker det är en härlig färgkombo på sista bilden. Men det ju så olika vad man gillar, eller inte.

    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Hej Lotta!
    Jag tycker faktiskt att det ser helt ok ut. Ibland blir det inte som man tänkt sig, men det kan bli bra ändå.
    Trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  5. Hmmmm. Lurer på om jeg hadde likt det om den lilla kom mellom de to? Mye som kan gå bra, men noen ganger...
    God helg!

    SvaraRadera
  6. Vilken test... Håller med om att i trädgården är förlåtelsen större. Kan inte riktigt säga vad som gör en del saker bra och andra mindre bra. Tror de kan funka bra om man blandar in alliumen bland de andra två färger. Och kanske riktigt mörka tulpaner så att allium och tulpaner binder ihop. Eller så ännu mer färg och en riktigt röd azalea också... Men då får nog den vita flytta. Ungefär som jag tänker nu håller jag på när jag själv ska försöka lösa något som kanske inte blev tip top :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  7. Tycker inte alls att det ser tokigt ut:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Rosa och orange är onekligen en udda färgkombo som inte alltid blir så bra. Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Dette er kombinasjoner etter min smak. Spenstig og flott. Man må våge å gå litt uten for det tradisjonelle. Hagen liker det!
    God søndag.
    Jannicke

    SvaraRadera
  10. Du visar så fina bilder på din trädgård så du behöver inte vara besviken om det nu skulle bli fel med någon färg. Det är ju tur att det kanske går att flytta det som inte passar in annars får den väl stå kvar och sticka ut lite grann.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar