Bladverk

Har man en mörk trädgård med lite skogskänsla så har man kanske inte så mycket blommor att njuta av och växternas bladverk blir desto viktigare. Varierande färg och kontraster i form blir extra tydlig i en kompakt grön massa och jag spanar alltid efter blad som ger det lilla extra.
Innan sniglarna invaderade min trädgård var det funkiorna som till största delen fyllde den funktionen. Nuförtiden är funkiorna ett ganska sorgligt kapitel och jag försöker hitta ersättare som står emot de slemmiga marodörerna. 

Rodgersia, varav bronsrodgersian är den vackraste så här på vårkanten, är ett säkert kort, liksom den lilla klätterbenveden 'Wolong Ghost'. Även på höjden krävs lite annorlunda blad. Här i form av fransiga blad hos en liten Tilia henryana. Längre fram på säsongen övergår bladen i grönt men fransarna består. 


I en sork- och mullvadsinfekterad trädgård har jag märkt att ormbunkar ofta är räddningen. Så länge jag inom rimlig tid trampar ner de som blir upplyfta av de små djuren så tycks de klara det mesta. Inte störs de av sniglarna heller.... och vackra är de, speciellt på vårkanten när de rullar upp sig. Lite av små kinderägg faktiskt.




Sen finns ju alltid de fläckiga växterna som t.ex fotbladet 'Spotted Dotty' här ovan. Eller de med vackra, tydliga bladnerver som blir så effektfulla i silat ljus. Om de sen får några vackra vita blommor som det storramsen så är det plus i kanten.




Kommentarer

  1. Jösses så många fina bilder på växter jag inte visste jag behövde. Några har jag men har liksom du fattat tycke för ormbunkar på senare år. Fotblad är en annan favorit här.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Kinderegg var en perfekt beskrivning på skådespelet ormbunkarna levererar. Har liksom du fastnat i deras fascinerande värld. Enda tråkiga är att utbudet kunde vara lite större i Sverige. Vackra blad är stommen även om man inte har djup skugga, sorkar, sniglar och andra eländen. Blomningen är oftast kort tycker jag och sen ska bladen göra det mesta resten av säsongen. Linden ska jag kika efter den var ju inte bara vacker med sina fransar - vi är ju liksom länkade till namnet.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar