Uppehåll

Konstant regn sätter sina spår i trädgården. Blomningen regnar bort, sniglarna kommer fram och min redan ganska så fuktiga jord förvandlas till lervälling. Inte de bästa förutsättningar för att fira födelsedag med gäster som absolut ska beskåda trädgården.
Därför kan jag nu bara tacka dem/den/hen (?) som i sista stund skickade fram solen till vår lilla täppa så blommorna torkade upp, sniglarna kröp undan och leran skorpade till sig lite. 
Våra gäster vandrade runt i en trädgård som visade upp sig från sin, nästan, bästa sida.

Välkomna in!

Känn syrendoften hela vägen förbi den nyrenoverade kryddgården.
Här börjar det dofta av gräslök, timjan, dragon och citronmeliss, ända ner till...


 ... den romantiska rabatten. Här står löjtnantshjärta, kattfot och skyar av förgät-mig-ej för blomingen och kanske kan man ana en svag doft av kvarvarande hyacinter, som sjunger på absolut sista versen.


 Nere i den japanska hörnan har trädgårdens sista tulpaner rest sig från backen.
Kanske orkar de blomma några dagar till,  

 annars ger azaleans fantastiska knoppar en glimt av vad som komma skall.


 Längst ner i skogen blommar hundtandsliljan framför frösådd vit lundsköna.
Vackrare än jag föreställde mig vid planteringen...


...liksom den underbara fritillarian Ivory Bells.
Prova-på-erbjudande från Weibulls som jag nappade på. Inramade av hosta-blad på väg upp och mörkblommande brunnäva gör den sig otroligt fint bland trädstammarna.
Hoppas den är både härdig och sorkresistent.


 De små odlingslådorna utanför växthuset är sådda respektive planterade med tagetes.
Tanken är att sniglarna ska krypa upp till tagetesen och bli klippta,
 medan sallaten växer vidare i lugn och ro i lådorna bredvid. (Fan tro´t)


 Med så blöta väderprognoser kom lyktorna aldrig på plats ute i träden utan blev upphängda i växthustaket.
Det blev så bra så där får de hänga kvar och bidra till magiska sommarkvällar.


Det blev en riktigt härlig födelsedag där både huvudpersonen och gästerna var nöjda...
...och nu regnar det igen!

Kommentarer

  1. Så fint din trädgård samarbetade på högtidsdagen och visade upp sig. Jag är förälskad i den fast jag bara sett den på bild, men det vet du ju. Hoppas att sniglarna förstår hur bra de har fått det med egna matlådor och allt och kan skicka sig nu.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack, det var en härlig vandring i din trädgård!
    På bild 2 syns två runda "grejer" till vänster i bild. Blir nyfiken, vad är det?
    Underbara planteringar, natur möter kultur... Odlingslådorna dina är charmiga, hoppas strategin med sniglarna lyckas.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grejerna är nedgrävda murarbaljor fodrade med kokosnät. Häri odlar jag de vilda myntorna! Tack för dina snälla kommentarer, de värmer.
      Kram Lotta

      Radera
  3. Tack för rundturen, den var riktigt fin! Hoppas ditt test med tagetes och sniglarna funkar. Här är jag ute varje dag och klipper dem, ett 50-tal var och varannan dag. Ha en riktigt fin dag!/Merja

    SvaraRadera
  4. Vackert, vackert, vackert... Jag är väldigt avundsjuk på din underbara trädgård, svårt att få till något liknande i ett vanligt villaområde ;) Och jag håller tummarna för sniglarna håller sig till matlådorna du gjort i ordning åt dem!
    Kram gittan

    SvaraRadera
  5. Hej Lotta
    Elsker din vilde og naturlige lund. Dejlige stemningsfulde billeder!
    Hilsen
    JetteMajken

    SvaraRadera
  6. Tack för härlig guidning i ditt paradis, kära Lotta! :) Och många grattis-kramar i efterskott.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar