Blommig fredag - Färg och form

"Bara du håller dig till det du tycker bäst om så kan det inte bli helt fel".
En citat av någon inredningsexpert som jag läste i en tidning för många år sedan och fortfarande tycker är klockrent.

Med åren har jag lärt mig vad jag tycker allra bäst om och jag försöker hålla mig till det - stenhårt! 
Jag älskar grönt och jag håller mig helst i den varma delen av färgskalan! Olika sorters grönt i ett och samma blad gör mig hänförd. Lägg till lite mörkt lila, bruna nyanser eller vinrött.... wow! Lime kan jag inte gå förbi utan att habegäret väcks, och en viss sorts orange gör att plånboken åker fram direkt. Sen är det bara att försöka varva dessa färger, plantera ihop olika bladformer så mycket som möjligt och lätta upp eller skapa kontraster med lite blått eller silver. Rosa eller skarpt gulblommande växter är inte mitt förstahandsval och vita blommor inhandlar jag nästan aldrig.

Några växtval i min trädgård och hur jag tänkt när jag planterat:
Den rosa dubbelblommande jordvivan var inköpt till en kruka men när det var dags att flytta ut den i trädgården så hade jag rört ihop växterna och trodde det var en mörkare röd primula jag planterade. Oj, vilken krock det blev med tegelfärgad alunrot! Men när den första kväljande känslan lagt sig så tyckte jag mer och mer om kombinationen. I motljus blev det riktigt fint och när spetsmössan och sedan astilben började blomma med ytterligare nyanser så var jag mer än nöjd. Under säsongen planterade jag en annan, lite mer diskret viva, men jag kan för mitt liv inte komma ihåg om den lilla dubbla grävdes upp eller inte. Alltid lika spännande när man lever ett lätt förvirrat liv. Står den dubbelblommande kvar så kommer jag troligen att flytta den en liten bit bort. De kan ses tillsammans men gör sig nog bäst med lite distans emellan sig.


I min så kallade japanska rabatt ville jag ha brända toner i orange tillsammans med vinrött och lila. Det blev lite enformigt så jag planterade in en lungört med silvriga blad. På en högre nivå i samma rabatt skimrar Maackia amurensis nya blad i samma nyans. Det blev så läckert så vad jag är på jakt efter nu är en clematis med fluffiga fröställningar som ska glittra borta vid bänken. En nätt sort med små lila blommor i samma nyans som tulpanerna  som jag gräver ner här i mängder varje höst. Förslag någon?


Nästa rabatt, den gula, fick min konstfacksutbildade moder att sucka djupt när jag planterade den. Att omge guldhumlen med hosta 'Golden Standard' kanske inte var den bästa av idéer, men jag gillar det. Naturen bättrade på lite med att låta förgät-mig-ej sprida sig och riktigt läckert blev det när orange gullviva hittade en plats.


Lite längre ner i samma rabatt planterade jag eldtörel bredvid en gulbladig spirea med orange tulpaner på andra sidan. Ett år satte jag en stor rugge med mörkt blålila salvia här och det blev riktigt läckert men tyvärr gillade salvian inte läget och försvann snabbt.

Sen gäller det att få allt att se harmoniskt ut i ett större sammanhang också. Det är detta som är det roligaste tycker jag. Mycket experimenterande och flyttande av plantor. Den senaste planteringen är en liten korallfärgad alunrot som just nu ser ut som lite kräk i kanten. Jag tänkte den skulle få växa till sig och kanske delas innan jag utvärderar, men blir det inte bättre än såhär så får det bli den mörkbladiga 'Palace Purple' i stället.


Rabatten till höger om den gula är planterad i grönt, mörkbladigt och blålila. För sammanhållningens skull får allium plocka upp färgen från ruggen med lila och blå akleja och de gula nyanserna återkommer i en gulbladig hosta som är planterad till höger utanför bild.


Min förmåga att få ihop en vacker och under lång tid blommande rabatt är i stort sett obefintlig, så jag håller mig till bladväxterna vilket är nog så knepigt. 
Några lyckade och misslyckade försök:

Alunrot och ormbunke i samma nyans är alltför lika i både färg och bladflikighet. En kontrast av storbladig gråblå hosta kan jag tänka mig och sen någon avvikande blomfärg för att skapa intresse.
En hosta i två gröna nyanser som flankeras av grönlila fläderblad och olivgröna mitsuba-blad är jag däremot väldigt nöjd med. En favorit som jag utökade med vit akleja som tyvärr var för låg och blommade under hostabladen. Ska göra ett nytt försök med en högre sort.

En annan kombination som jag är besviken på är det vitbrokiga plistret mot en gulbladig akleja. När plistret blommat över ser det bara fel ut och sen börjar aklejan blomma i rosa... nej usch! Jag ska försöka med ytterligare en växt, ett gräs med lite limefärgade blad och se om det hjälper upp planteringen. Och sen naturligtvis min räddare i nöden, heuchera 'Palace Purple'.
Planteringen till höger däremot, gråblått gräs och små låga sedumarter i grått, grönt med lite vinröda toner är en 'yes'-kombination. Mycket läckert mot stenarna också.

Sen får man ju naturligtvis inte glömma bort höstfärgerna. Den gula rabatten med eldtörelns ljusgula spiror, vissnande hosta i orange och alunrot i grålila mot alliumställning i brunt. Sånt livar upp den kyligare årstiden.


Det blev ett långt inlägg men jag hade roligt när jag skrev det och jag hoppas det var lite läsvärt också.


Fler färger och former hittar ni hos Bland rosor och bladlöss.






Kommentarer

  1. Vilka fantastiskt fina färg och blad kombinationer.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Jag blir så imponerad av din trädgård, härliga val av växter.
    Trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  3. ÅÅ vika underbara kombos du har!! jag hoppas vivan får vara kvar för jag gillar då det sticker ut lite också
    Jag önskar dig en underbar helg!!

    SvaraRadera
  4. Jättefina kombinationer du lyckats med.Den rosa primulan liknar en som jag satt ut för något år sedan.Så fina.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. Her var det mye vakkert ! Og , helt tydelig at du har tenkt harmonisk helhet .
    Takk for flotte bilder fra hagen din :-)
    Ha en fin helg .

    SvaraRadera
  6. Vilken fantastisk och genomtänkt trädgård du har, jag är mer en sån som faller för stundens ingivelse och då blir det inte alltid så bra! Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  7. Jag tycker minsann att du lyckas både med blommor och grönt, väldigt behagliga och harmoniska kombinationer.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Jätteintressant läsning, så fina rabatter du har. Det är spännande med färger och olika former.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Jag gillade oxå att läsa texten och direkt gick såklart min tanke till mina mer eller mindre lyckade försök att "få till det".
    Men det är väl egentligen himla kul att det inte blir perfekt direkt för vad skulle man då göra därute?

    Kram

    SvaraRadera
  10. Kul att du delar med dig av dina tankar! Att gå som en slav efter böcker och designråd blir trist i längden. Det är så mycket som spelar in och förändrar planteringarna som gärna ska vara fina hela tiden. Tycker det bästa är att följa sina egna idéer.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Vilket fantastiskt inlägg! (Jag tittar in här för första gången)
    Vacker trädgård och vackra bladkombinationer! Jag gillar också att leka med bladfärger och dess former. På bilden med den lilla korallfärgade alunroten hade du också en med vinröd ådring, den blir jättevacker tillsammans med en mörkbladig alunrot.
    Jag gillade allt, men hade två riktiga wow-upplevelser! Den ena var den härliga skugggläntan och den andra hur mäktig den gulbladiga humlen var då den klättrade upp i de vackra trädstammarna!
    Tack för all inspiration! :)
    /Kitty (Österbotten, Finland)

    SvaraRadera
  12. Helt nydelig bedet ditt i blått og gulbladete planter. Stilig med humlen som vokser i treet.

    SvaraRadera
  13. Vi gillar ju samma färger men du är bättre på färgteman än vad jag är. Jag flippar ofta ut och glömmer bort att det ens fanns en tanke om vissa färger tillsammans just där ;) Fick mig ett gott skratt när jag läste "kräk i kanten" Ja, så kan man ju också de det. Men jag tycker att du ska ge den en chans, den ser ut att ta upp färgen på vad-det-nu-var du hade på bilden???
    Nu ka våren gott få skynda sig, jag längtar nåt enormt!!!
    Ha det gott / Kram gittan

    SvaraRadera
  14. Gillar dina kombinationer. Fina översiktsbilder...verkligen inspirerande. Roliga resonemang om lyckat/mindre lyckat. Jag tror inte attman kan kalla något i din trädgård för misslyckat...inte ens lite kräks i kanten haha. Tack för ett lagom långt och roligt inlägg/Annbritt

    SvaraRadera
  15. Härliga tankar och härliga experiment, du har nog haft roligt mer än en gång! Jag älskar den här typen av inlägg! Växtkombinationer är det roligaste som finns!
    Dessvärre verkar vintern göra comeback och vi får, som du skriver i ett annat inlägg, fortsätta att stirra på tulpanbuketten på köksbordet ett tag istället för att praktisera våra lärdomar i färg och form.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar