Fjärilsrabatten

Jag har en liten rund plätt mitt på gräsmattan som har haft olika utseende genom åren. Här har stått två plommonträd varav det ena dog svampdöden och den andra knäcktes av blåregn kombinerat med snöoväder (dock inte på samma gång). Plätten har även kallats för scenen, då jag bland annat odlade en väldigt lyckad kombination av 'tre systrar' och plommonträdet dignade av bönskidor, samt ängen som var den mest bedrövliga syn man kan tänka sig. I höstas påbörjades här 'projekt fjärilsrabatt' och i våras lade jag ner några stolpar som gång och satte igång planteringen på allvar.


Isop, salvia, lavendel, amsonia, alunrot, hjärtaster, fingerborgsblomma, kärleksört, stenkyndel, vädd, rudbeckia och ormrot samt mängder av lökar planterades i höstas och allt är kvar förutom isop och stenkyndel.


I våras fyllde jag på med nepeta, snokört och penséer.... och ett litet panikplanterat äpple av sorten eldrött duväpple. Dessutom har jag ställt hit en bytta med fjärilsmynta och tyckt ner en rad sticklingar från min brokbladig buxbom. Nu vill jag fylla upp kanterna med timjan och silverarv och toppa det hela med en buddeja 'black knight' på andra sidan gången. Trångt?... tjaa, allt är ju flyttbart.

Nu är det bara fjärilarna som saknas... jag har sett kanske tre stycken i år...


Någon som har fler förslag på låga, fjärilslockande perenner som skulle kunna passa på denna soliga plätt får gärna skriva en rad..... jag blir väldigt tacksam för förslag.





Kommentarer

  1. Så fint! Ja ska man få fjärilar så är det väl syrenbuddleja som gäller...eller jätteverbena! Det gillar dom :)
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  2. Jag har heller inte sett många fjärilar i år tyvärr. Hos oss brukar fjärilarna främst flockas runt bolltistlarna, men om de passar in i kategorin "låga perenner" är väl kanske tveksamt eftersom de ju blir rätt så höga :-)
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  3. Hej Lotta!
    Ser ut som att din rabatt har alla förutsättningar att dra till sig fjärilar. Hos mig är det solhattarna som lockar, men de har inte börjat blomma ännu. Har inte sett särskilt många fjärilar i år, hoppas de kommer.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  4. Vet att du skrev lökväxter men spontant tänker jag på tidiga krokusar. Bland de brukar det surra febrilt så fort de slår upp sina kalkar. I våras fick jag höra att vill man säkert att Buddlejan ska klara sig ska den planteras i ren sand. Men jag har inte testat. Solhattar brukar de gilla och de finns väl några lägre, liksom Agastache men de blir ju också högre.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Har inte sett så många fjärilar i år. men jätteverbena skulle ju kunna sticka upp bland de andra växterna, den är suverän fjärilsdragare. Tyvärr ettårig men då kan man ju testa och se under ett år.
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Så fint det blir! Mitt förslag var också jätteverbena, här hos oss brukar den locka till sig mycket fjärilar.
    Allt gott!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar