Välkommen Katherine!

Våren har varit här!
En hel dag har jag tillbringat i trädgården med att röja efter vinterns härjningar. Många knäckta grenar och svarta buskar men inte alls så farligt som jag trodde. Min raritetsrabatt som jag fick gräva om helt och hållet i höstas p.g.a. sorkinvasion är jag mest orolig över. Bilden från i höstas togs efter omgrävningen. Några av de större buskarna och trädet till höger (Cornus alternifolia) fick stå kvar, resten togs upp, jordslogs medan jorden grävdes om och förbättrades och sen ner igen.


Där blåsippan stod var bara ett hål och mitt älskade hakonegräs hade rötterna i stort sett ovan jord, men tack och lov står de små träden stadigt i marken. Dessutom såg K. en räv en morgon så nu har vi bekämpning på bred front.


Roligare är det i den 'lila rabatten'. Efter tre år har äntligen Irisen 'Katherine Hodgkin' visat sina blommor, och vilka blommor sen! Jag ligger lycklig på knä i leran och bara njuter.
















Vad jag saknar i år är däremot trollhasselns blommor. (Hamamelis x int. 'Dianea'). Kanske får jag vara glad att den kom levande upp ur snöhögen men den var ju så vacker förra året.

















Ännu en favorit är primulorna jag köpt till påskbordet. Perfekta påskfärger i mitt tycke och de håller sig fräscha ute på altanen tills det är dags att duka fram sillen, äggen och allt det andra.


Glad Påsk!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar