Under himalayabjörken...

...ville jag ha en äng av spiror, inspirerad av Piet Oudolf's bok 'Drömplantor' som jag lusläste och nästintill memorerade när den kom ut.
Min vision var alltså en äng av kungsljus, riddarsporrar, digitalis, kransveronica och axmalva. Detta skulle mjukas upp av vajande gräs och kontrasten skulle röllika och allium stå för. Låter det inte fint?

Om jag sen säger att rabatten där detta skulle odlas är ca 5 kvm?

Det gick käpprätt åt skogen och efter några år beslöt jag att där skulle bli en svensk sommaräng istället.
In planterades nävor, prästkragar och olika klockor.
En liten sammetshortensia och min lilla frösådda klöveralm hittade jag ingen annan plats till - de fick också klämma sig in här. Självsådder fick flytta in som de behagade.

Under några år så var faktiskt björkängen ganska så fin, i alla fall under högsommaren.




Nu finns björkängen inte mer! Jag fick nog av röran och grävde upp alla perennerna förra veckan.

Inventering pågår och en ny vision och en ny skiss är framtagen. Den innehåller även viss framtidsplanering (!kors i taket!), varpå jag gräver upp och flyttar hit växter lite varstans ifrån.
Detta i sin tur har startat en kedjereaktion, och mitt lilla huvud kan inte hålla reda på alla visioner och omplanteringar längre. Så nu börjar jag så smått att överföra mina rabattskisser (med befintligt och planerat innehåll) från min skissbok till fotodokument.
Om inte annat så är det rätt roligt för mig att se hur länge en planering håller.

Först ut är


UNDER HIMALAYABJÖRKEN - (största delen)

Himalayabjörken (Betula utilis var. jacquemontii) är naturligtvis dominerande hela året.




Vår



vita bollvivor (Primula denticulata) // strimmigt jättegröe (Glyceria maxima 'Variegata') -startar i rosa, kan bli för kraftigväxande så småningom // tovsippa (Anemone sylvestris) -sprider sig! //
olika pingstliljor: t.ex. 'Lemon Glow'

+ vitsippor
ev plantera in: blåsippor


Sommar




geranium cinereum 'Ballerina' // vit axmalva (Sidalcea candida) // geranium pratense 'Summer Skies' -hög, kan behöva stöd // honungslök (Nectaroscordum siculum) // muskatellsalvia (Salvia sclarea) -frösår sig på torrare plats, hämta tillbaka nya plantor varje år // geranium himalayense 'Birch Double'

 + vitbrokiga funkior, t.ex 'Patriot', 'Striptease' och 'Fire and Ice', gråbladig 'Hadspen Blue', vit murklocka, salvia 'Purple Rain, allium
ev plantera in: något blekt svavelgult

Höst





Echinacea alba // sammetshortensia (Hydrangea aspera ssp. sargentiana) -blir stor och kan behöva beskäras rejält // skär spetsmössa (Tiarella wherryi) och regnbågsgräs (Anemanthele lessoniana) -som troligtvis inte är härdigt // klöveralm (Ptelea trifoliata) // flicköga (Coreopsis grandiflora 'Moonbeam') och strimmigt jättegröe // liten formklippt Stephanandra incisa 'Crispa' //
gammal trälåda -med t.ex. lobelia // Molinia caerulea 'Variegata' // Hosta 'Hadspen Blue'

+ indiangräs, diamantrör (Calamangrostis brachytricha)
ev plantera in: något mörkt vinrött



Om det är någon som helt spontant tänker att 'här skulle jag planterat .......' eller ' hur tänkte människan när hon satte ...... här' så tar jag alltid tacksamt emot kommentarer och tips

Kommentarer

  1. Åhh.. det kommer att bli en rabatt helt i min smak! Jag giller de milda och enhetliga färgerna som säkert kommer att bli förtjusande med den vitstammiga björken som huvudrollsinnehavare. Jag köper planeringen rakt av!
    Må så gott säger
    Eva

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att få följa dina tankar och planering. Jag tycker det verkar vara en rabatt som kommer bli supersnygg! Skira färger som kommer kännas som en fräsch fläkt hela säsongen.
    Maria

    SvaraRadera
  3. Det är väl tur att det går bra att ändra sig och prova nytt, gräva upp och flytta runt. Till slut hittar man det känns känns rätt - eller inte. Då är det bara att fortsätta att greja. Det är trädgård det ;-)

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  4. Så roligt att följa dina planer! Jag tror att det blir jättesnyggt. Önskar att jag hade din energi, det skulle jag behöva, min trädgård ser inte alltför rolig ut!
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  5. Helt spontant så kommer det där att bli alldeles fantastiskt!!! Ljuvligt att det börjar blomma i vitt, övergår i pastell för att sedan bli höstigt mättat. I like! A lot! :)
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Förlåt, att jag inte tänker konstruktivt och kan hjälpa till det allra minsta.
    Jag bara fnissar igenkännande åt allt du vill ha. Men din planering är ofantligt mera konstruktiv än mitt begär brukar klara av.
    Och jag gillar det!
    Kram
    eva

    SvaraRadera
  7. Jo, men det är väl ofta så det blir.
    I alla fall för mig.
    Man inspireras, planterar, är nöjd, sen blir det övervuxet, man möblerar om, blir missnöjd, får nya ideer,... och så rullar det på.
    Björkar är min favorit, eller en av dem. Himalayan är ju helt underbar.
    Kan drömma mig bort när jag tittar på stammen.

    Många kramar,

    Annelie

    SvaraRadera
  8. tror det kommer att bli snyggt med allt det vita mot devita stammarna på björken,men Glyceria maxima 'Variegata' skulle jag nog plantera i hink.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  9. Det ser ut att bli snyggt :) många vackra blommor :) Kram Suss

    SvaraRadera
  10. Känner igen det du beskriver att det blir en kedjereaktion då man flyttar en planta.. sen blir det två, tre...
    Det kommer att bli supervackert.
    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar