Får vi exotiskt besök nu?

Vi var på mässan i Malmö i helgen. Eftersom jag läst i diverse magasin hur "inne" det är att värna om djur- och insektslivet i trädgården så trodde jag att det skulle finnas massor av fjärilsholkar och humlehotell att välja och vraka bland. Men inte en enda hittade jag. Man kunde bygga ihop en egen fågelholk i en monter men K totalvägrade, och han ville absolut inte att jag skulle göra ett försök. Han visste väl att då skulle han vara tvungen att komma och hjälpa mig för tyvärr kan jag inte bygga ihop två pinnar i kors. Med ett löfte om att han skulle fixa några holkar till mig där hemma fortsatte vi mässrundan.

Dagen efter kom K in från trädgården och sa att holken var klar.

'!!!??  Skämtar du!!!???' , frågade jag när jag såg hans skapelse, men han påstod att
 'Det fanns bara en bräda i hela huset och den kladdade du ner när du fixade arbetsrummet. Att holken är lite klumpig struntar väl fåglarna i'.



När den första chocken lagt sig började jag faktiskt gilla min färgglada holk. Jag hämtade till och med färgburkarna och bättrade på kanterna lite. K tror att den multifärgade holken kommer att locka till sig exotiska fåglar från Indien och liknande. Jag är väl lite tveksam till det, men huvudsaken är att någon vill bo där. Den enda holken i trädgården som ingen vill bo i har undertecknat byggt. Jag fattar inte hur hålet kunde bli så stort. Vad jag minns så hade jag en ritning och byggde efter - men ritningen var kanske fel!


Idag har jag i alla fall fixat ett insektshotell i det vilda hörnet. Tegelrör staplade i den döda sälgen och sen i med pinnar, barkbitar och mossa. Hoppas det är någon förvirrad skalbagge som hittar hit, övervintrar för att sen bli fågelmat.
.


De årligen, troget återkommande ringduvorna har sen en vecka tillbaka landat i sin älskade cypress. De är så tjocka att grenarna gungar betänkligt men duvorna tycks älska det. Sune är klart fascinerad av de tjocka fåglarna och ibland har jag sett att han försöker klättra upp till dem.


Just nu vill han dock absolut inte vara med på bild eftersom den stackaren fått nästan all sin ull bortklippt och blir kallad nakenkatt och fnissad åt hela tiden. Klättrar han upp i träden så är han ju faktiskt helt i klass med de damerna som svingade runt i björkarna på mässan.


Och Sunes ull... ja, den har han naturligtvis donerat till kommande holkinvånare. Kommer de från Indien lär de behöva något varmt.

Kommentarer

  1. Det blev ju en vacker fågelholk! Hoppas att du får fina hyresgäster ...

    Dina småkrypshotell blev bra mycket vackrare - och säkert mer praktiska - än alla de olika som finns att köpa. Så det var ju tur att du inte hittade några på mässan menar jag :-)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken holkbyggare du har! Han kan ju stå på nästa mässa o tjäna daler!
    Hoppas ni får fint besök!
    Kram lena

    SvaraRadera
  3. Det var raskt marscherat av maken! Sådana glada överraskningar gillar jag!
    Nu får vi verkligen hoppas att det kommer några fåglar, som vill bo! Det lär ju vara så ont om boplatser, så det blir säkert invånare. Annars tycker jag mig ha märkt att de små liven kan vara litet misstänksamma mot nya holkar. Ibland står de obebodda det första året.

    SvaraRadera
  4. Så fint du gjort det för dina fåglar och insekter! Du kommer säkert att få en exotisk fågel i din "soliga" holk! Jag tänker ta mig friheten att gissa på en Blåmes, de brukar sällan vara särskilt kräsna, hos mig bor de i en otroligt klar-röd och utsmyckad holk :)
    Hoppas vi får en uppdatering av den :)
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  5. Fniss... stackars Sune som får donera pälsen till fåglarna. :D
    Jag tycker holken blev hur fin som helst! Tror att det kommer att bli bostads-kö för att få flytta in där. ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Det blev ju en jättehärlig fågelholk! :o)

    SvaraRadera
  7. Nu har jag äntligen tittat på "katten med kronan". Så fin blogg han har! Hit ska jag gärna återkomma igen. Tack för titten, Sune och Lotta.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar