Sprickfärdigt

Det gäller att ta lite bilder på knopparna innan de spricker.


 
(Acer palm. 'Simon Louis Fréres', frösådd blodlönn, Aralia elata, Euonymus alatus, Acer pensylvanica, Cornus kousa


Jag fascineras av dessa fantastiska knoppar och fotograferar dem varje vår, men jag undrar om jag skulle känna igen bladen om de inte satt kvar på växten. Så fort bladen slår ut blir det hela busken eller trädet som är intressant, inte så mycket detaljerna. Jag ska vara lite mer uppmärksam i år har jag bestämt.



Min son tog mig för en älg för några veckor sedan då jag vandrade runt i trädgården.
- Det är din mörka jacka och frisyren, var hans ursäkt.  (!!?)
När jag stod och stirrade på mina trädknoppar upptäckte jag plötsligt att jag blivit en i gänget.


Vem trodde de att jag var? Kusinen från landet?
...
Tid är bokad hos frisören!


Kommentarer

  1. Fniss.. rolig son du har... ;)
    Fina, fina knoppar! Jag går också o kikar på mina knoppar men mest för att jag undrar var våren egentligen tagit vägen... Kanske kommer den idag med solen som lyser så fint! Ha en härlig helg, gumman! Kram!

    SvaraRadera
  2. Så mycket vackert man kan upptäcka i närbilder! Knoppar är också så löftesrika!
    Jaha, då fick vi veta ungefär hur du ser ut då! ;-D

    SvaraRadera
  3. Ha ha! kom att tänka på min kära lillasyster som var ute och joggade i skogen för några år sedan och upptäckte plötsligt en älg som stod och stirrade på henne...varpå hon sprang ännu fortare och hör då hur älgen springer bakom henne...hon har aldrig sprunget så fort sen dess...hon kom till en parkering där hon kröp under sin bil och väntade tills hon inte hörde något mer och när hon krypit fram så fanns ingen älg där och hon har skrattat många gånger åt denna händelse för hon undrar om någon såg henne och vad de månde ha tänkt i såfall.
    trevlig valborg! Mia

    SvaraRadera
  4. Hi, hi... trevlig liknelse!
    Vilken fin tid med alla knoppar!! Nu har jag ledigt några dagar och kanske jag får kolla något sprickfärdigt också :)
    Ha det gott / bea

    SvaraRadera
  5. Tänk vilka vackra knoppar med dessa färger och former :) bil tagen som älg var ju inte så snällt :) Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Visst ser vissa trädknoppar ut som klövar eller hovar? Härliga bilder.
    Och det där med älg...mysig son! Kul att du hade kameran till hands när det verkliga älgbesöket kom.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  7. Morsom søn du har :-)
    Nyd din weekend.
    Kh Lone

    SvaraRadera
  8. älgfrisyr... undrar just hur den ser ut? Lite spret här och och där - som min då ungefär.
    Visst är det härligt med knoppningstider och nu börjar de dessutom att slå ut. bokarna fotograferades i går och de har den där ljuvliga ljusgröna färgen...
    Ha en underbar helg med eller utan älgar!
    Kram från Eva

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar