Februarifavoriten - Trollhasseln Diane

Mitt bidrag till Anna Vattenkannas roliga uppmaning att utse våra månadsfavoriter.

Nu är det mest knopp- och skottstudier jag ägnar mig åt på mina trädgårdsrundor. Ligger snön, som i år, envist kvar och döljer marken så blir det buskar och träd jag tar i närsynt beaktande och ingen granskas med större spänning än



17 feb-13
 Trollhasseln 'Diane'
(Hamamelis x intermedia)  z.III


Har hon vecklat ut någon blomma idag eller....?



Nehe, inte idag heller så jag gräver i arkivet för att få fram en riktigt läcker blomsterbild.


19 feb-12

Hon är planterad på den norra sidan längs med entrégången så hon får den uppmärksamhet hon förtjänar vid denna årstid. Jorden är fuktighetshållande och granar och thujahäck håller vinden borta. Runt fötterna har hon sockblomma. Oreangeblommande den också men aldrig mötas de två i blomning. Senare på säsongen blir 'Diane' totalt utkonkurrerad av andra växter och har aldrig kommit med på en enda sommarbild.


 Men så småningom kommer hon igen med små häftiga nötter och vacker höstfärg.


Varje år vid den här tiden tänker jag att 'i år måste jag köpa en gulblommande trollhassel'. Den ska stå på lite avstånd från entrétrappan och fresta mig att pulsa/klafsa iväg ut i trädgården. I år SKA det ske - nu har jag ju min 'minns året' och kan skriva in en liten påminnelse.


Kommentarer

  1. Oj, så läcker! Åker in på vill ha listan utan tvekan. Snygg header har du också :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Hej igen!
    Är det okej att låna en bild till sidan Växter att komma ihåg? Självklart länkar jag.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Jag köpte i en gul i höstas och den börjar visa lite gult nu. Hoppas min blir lika fin som din orange. Mycket bra februarival, hoppas jag också har trollhassel som min februarifavorit nästa år.
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Så fin! Förstår att det måste vara roligt att hitta något blommande i trädgården vid den här tiden.
    Får nog fundera på något ställe till att placera en sådan.

    Kram Märit

    SvaraRadera
  5. Förstår inte varför jag inte har en alldeles egen.
    När jag var ung köpte jag ett ansiktsvatten från Pierre Robert, som var gjort på hamamelis och jag kan fortfarande minnas hur det doftade! Undrar om det finns något liknande nu eller om man får nöja sig med att titta på den blommande busken för att bli vacker...
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  6. Åh, nu blev jag påmind om min Diane som tackade för sig under den kalla, snörika vintern 2009/10. Har saknat henne. Kanske ska jag göra ett nytt försök i vår? Du inspirerar mig till det.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset